Szerző Téma: Függő keletkezés  (Megtekintve 5545 alkalommal)

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Függő keletkezés
« Dátum: 2011. Március 06. - 18:25:58 »
A "függő keletkezés" (lásd SN 12.2 A függő keletkezés elemzése) a buddhizmuson belül is több dolgot jelent.
 
1. Jelenti a szenvedés (létesülés, születés, öregség, halál) létrejöttét, amikor ki lehet belőle kerülni, mégpedig egy "fordított" függő keletkezéssel, lásd SN 12.23 Előfeltételek.
 
1.a. Ez a láncolat egy előző életet (nem-tudás, késztetések), a jelenlegi életet (tudatosság-tól a ragaszkodásig) és a következő életet (létesüléstől a többi) írja le, ahol a lánc a ragaszkodásnál szakítható meg, így kerülhető el az újralétesüléssel járó szenvedés.
 
1.b.  Ez a láncolat a pillanatnyi létesülésre, születésre... szenvedésre vonatkozik, így minden pillanatban benne van a megszabadulás lehetősége, ha az ember a ragaszkodásokat felszámolja (ez az Abhidhamma pillanatnyiság-tanán alapuló modern elképzelés, általában Buddhadásza Bhikkhunak tulajdonítják).
 
1.c. A szenvedést nemcsak a ragaszkodásnál lehet "elmetszeni", hanem a láncolat bármelyik pontján. (A Páli Kánonban van példa a nem-tudás felszámolására, a szomj kioltására, a kapcsolódás (phassza) megakadályozására stb.)
 
2. Jelenti az okok és feltételek rendszerét, a világ működésének elvét, ebben az értelemben nem lehet belőle kikerülni. (Lásd Az okság jelentősége a buddhizusban) Ennek az oksági rendszernek a felismerése a közép útja, amely elkerüli az örökkévalóságtanok és a nihilizmus végletét, ez szerepel a SN 12.15-ben, ez Nágárdzsuna tanítása.
 
A dolog még ennél is összetettebb, de talán ennyiből látszik, h már az alaptanítások szintjén is 2 válasz van:
 
1. Ki lehet kerülni a függő keletkezésből, mert az a szenvedés kialakulását írja le.
2. Nem lehet kikerülni a függő keletkezésből, a szenvedés megszüntetése épp a függő keletkezés belátása.

További linkek: Thanissaro Bhikkhu: The Shape of Suffering (PDF)
« Utoljára szerkesztve: 2013. Február 28. - 18:19:27 írta roni »

A Nikk

  • Vendég
Re:Függő keletkezés
« Válasz #1 Dátum: 2011. Március 06. - 20:38:29 »
jó összefoglaló, roni!

az 1c-t kifejtenéd bővebben?

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Függő keletkezés
« Válasz #2 Dátum: 2011. Március 06. - 20:52:39 »
Köszi!

Megkeresem majd ezeket, ha lesz egy kis időm. (Fejből írtam ezt, itt-ott bizonytalan is vagyok.) A lényeg kb. az, h ez a 12 láncszemes változat egy késői fejlemény, magában a Páli Kánonban van belőle 9 láncszemes (DN 15.) meg talán még egy változat a 12-n kívül. És akkor ebben sem következetesek ezek a szövegek még, h mindenképp a ragaszkodás (upádána) láncszem az, ahol bele lehet nyúlni a rendszerbe, h ne szenvedés legyen a vége.

Az, h a nem-tudás (aviddzsá) ilyen kitörési pont, az az alap függő keletkezéses szutták nézete: egyszerűen van egy tagadó sor, h a nem-tudás megszűnésével megszűnnek a késztetések, a késztetések megszűnésével megszűnik a tudatosság... és így egészen a szenvedésig. A többit nem tudom fejből, h hol van, csak rémlik, h tanultam valaha. Még ami eszembe jutott, h a MN 9-ben a legvégén felmerül, h a befolyások/indulatok/mérgek (ászavá) a nem-tudás okai, ezek indítják el a szenvedéshez vezető láncolatot. Szóval, még az sem tuti, h minden a nem-tudással kezdődik. :)

A Nikk

  • Vendég
Re:Függő keletkezés
« Válasz #3 Dátum: 2011. Március 06. - 21:16:35 »
Ha a nem-tudás /tudatlanság/ jelentése: nem belátni a négy nemes igazságot, nem felismerni a hármas jelleget, akkor lényegében eléggé kézelfogható és alkalmazható manuál áll rendelkezésre.

Az 1c ennek egy érdekes kiterjesztése lenne. :-)

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Függő keletkezés
« Válasz #4 Dátum: 2011. Március 06. - 21:25:18 »
A 4 Nemesben a szomjjal sztem elég hangsúlyosan ott van az érzelmi oldal is. Szóval, én inkább úgy látom, h belátással, a nem-tudás felszámolásával is célhoz lehet érni (erre szolgálna a vipasszaná a 3 jelleg felismerésével), és az érzelmek elnyugtatásával, a szomj kioltásával is (erre szolgálna a szamatha). És valszeg benne van a rendszerben, h kinek ez jön be, kinek az, ez alkati kérdés. Azért van olyan, h az ideális a 2 együtt. :)

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Függő keletkezés
« Válasz #5 Dátum: 2011. Március 11. - 08:52:55 »
Jayarava: Dependent Arising (a MAPS-ben a függő keletkezés sokféle változata folyamatábrán, szuttaszámmal, angolul-páliul)
Piya Tan:  Dependent Arising (esszé + szuttarészletek angolul, szintén ábrákkal)
« Utoljára szerkesztve: 2011. Március 11. - 09:01:46 írta roni »

nibbana

  • Vendég
Re:Függő keletkezés
« Válasz #6 Dátum: 2011. Június 09. - 10:07:13 »
"2. Nem lehet kikerülni a függő keletkezésből, a szenvedés megszüntetése épp a függő keletkezés belátása."-ki lehet kerülni a függő keletkezésből,1.épp a függő keletkezés belátásával,2.és minden,minden kötelék maradéktalan elvágásával,megszüntetésével,ami a függő keletkezéshez köt.


nibbana

  • Vendég
Re:Függő keletkezés
« Válasz #7 Dátum: 2011. Június 09. - 10:09:52 »
Nibbána Szutta (4)
Kezdőlap » Szutta Pitaka » Khuddaka Nikája » Ud?na » Nibbána Szutta (4)
Uda 8.4
Nibbána
Így hallottam. Egyszer a Magasztos Szávatthi közelében lakott, Dzséta Ligetében, Anáthapindika kolostorában1. Akkor, a Magasztos éppen egy Dhamma beszédet tartott a nibbánával kapcsolatban a bhikkhuknak, elmagyarázta nekik, szorgalmazta őket, ösztönözte őket, lelkesítette őket. És a bhikkhuk – befogadóan, figyelmesen, egész elméjükkel összpontosítva, odafigyelve – hallgatták a Dhammát.

És akkor, ahogy ennek a jelenetnek a lényegét megértette, a Magasztos ezt mondta:

Aki függ valamitől, az ingatag. A független nem inog meg. Mivel nincs ingadozás, nyugalom van. Mivel nyugalom van, nincs kívánság. Mivel nincs kívánság, nincs jövés&menés. Mivel nincs jövés-menés, nincs megszűnés&keletkezés. Mivel nincs megszűnés&keletkezés, nincs sem „itt” sem „ott” sem „a-kettő-közt”. Ez, csupán ez, a szenvedés vége.

 
--------------------------------------------------------------------------------

Lásd még: Uda 8.1, Uda 8.2, Uda 8.3

Lábjegyzetek
1. Képek erről a helyről Panoramio-n: Szávatthinál

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Függő keletkezés
« Válasz #8 Dátum: 2011. Június 09. - 10:57:08 »
Nibbana,

A théravádában valóban arról van szó, hogy elvágják a függő keletkezést. A mahájánában viszont inkább arról, hogy felismerik mindennek függő létét, ami egyenlő azok ürességével. Minthogy szamszára és nirvána egyaránt üres, nincs mit elvágni.

nibbana

  • Vendég
Re:Függő keletkezés
« Válasz #9 Dátum: 2011. Június 09. - 13:37:36 »
"Minthogy szamszára és nirvána egyaránt üres, nincs mit elvágni."-ha már nem kötődsz semmilyen módon egyikhez sem,sem szamszarához,sem nibbánához:akkor már valóban nincs.metta:)

nibbana

  • Vendég
Re:Függő keletkezés
« Válasz #10 Dátum: 2011. Június 09. - 17:59:07 »
— Szerzetesek, nem mondom, hogy az összes szerzetesnek teendője van az éberséggel és azt sem mondom, hogy egyetlen szerzetesnek sincs tennivalója az éberséggel.

Szerzetesek, akik arahatok, akik tudati szennyeződései megszűntek, akik elérték a beteljesülést, teljesítették a kötelességet, letették a terhet, elérték a legmagasabb célt, teljesen lerázták a létesülés bilincseit, és akik helyes tudás által megszabadultak, nekik nem mondom, hogy tenni valójuk van az éberséggel. Miért van az így? Mert ők már éberek. Képtelenek arra, hogy ne legyenek éberek. De azoknak a szerzeteseknek, akik magasabb szinteken gyakorolnak, akik még nem érték el céljukat, akik még törekednek a tökéletes megszabadulásra, azt mondom, hogy tennivalójuk van az éberséggel. Miért van ez így? [Mert] úgy gondolom talán, ha ezek a tiszteletre méltó személyek, hasznosítva a megfelelően nyugalmas helyet, a kiváló barátok társaságát, egyensúlyba hozzák szellemi képességeiket9 elérik és megtartják a szent élet felsőbb célját — amiért a nemzetség tagjai helyesen elhagyják otthonukat és eltávoznak az otthontalanságba —, és önmaguk számára megértik és megvalósítják itt és most. Lelki szemeim előtt látva az éberség ilyen gyümölcseit mondom ezeknek szerzeteseknek, hogy tennivalójuk van az éberséggel.

Szerzetesek, hétféle ember található a világon. Melyek ezek? Aki mindkét módon megszabadult10, aki tisztánlátás által szabadult meg11, aki testi tanú12, aki felismerésre jutott13, aki hit14 által szabadult meg, a Dhamma követője15 és a hit követője16.

És ki az, aki mindkét módon megszabadult? Az, aki mikor elérte testével a békés megszabadulást17 — ami meghaladja a formákat és formátlan —, megtartja azt, és tisztánlátással látván azokat szennyeződései megszűntek18. Ez az, aki mindkét módon megszabadult. Erre tekintettel szerzetesek, nem mondom, hogy tennivalója van az éberséggel. Miért van ez így? Mert ő már éber. Képtelen arra, hogy ne legyen éber.

És ki az, aki tisztánlátás által szabadult meg? Az, aki mikor elérte testével a békés megszabadulást — ami meghaladja a formákat és formátlan —, azt nem tartja meg, de tisztánlátással látván azokat szennyeződései megszűntek. Ez az, aki tisztánlátás által szabadult meg. Erre tekintettel szerzetesek, nem mondom, hogy tennivalója van az éberséggel. Miért van ez így? Mert ő már éber. Képtelen arra, hogy nem legyen éber.

És ki az, aki testi tanú? Az, aki mikor elérte testével a békés szabadulást — ami meghaladja a formákat, és formátlan —, megtartja azt, és tisztánlátással látván azokat bizonyos szennyeződései megszűntek. Ez az, aki testi tanú. Erre tekintettel szerzetesek, azt mondom, hogy még tennivalója van az éberséggel. Miért van ez így? [Mert] úgy gondolom talán, ha ezek a tiszteletre méltó személyek, hasznosítva a megfelelően nyugalmas helyet, a kiváló barátok társaságát, egyensúlyba hozzák szellemi képességeiket elérik és megtartják a szent élet felsőbb célját - amiért a nemzetség tagjai helyesen elhagyják otthonukat és eltávoznak az otthontalanságba -, és önmaguk számára megértik és megvalósítják itt és most. Lelki szemeim előtt látva az éberség ilyen gyümölcseit mondom ezeknek szerzeteseknek, hogy tennivalójuk van az éberséggel.

És ki az, aki felismerésre jutott? Az, aki mikor elérte testével a békés megszabadulást — ami meghaladja a formákat és formátlan —, azt nem tartja meg, de tisztánlátással látván azokat bizonyos szennyeződései megszűntek, és a Tathágata19 kinyilatkoztatott tanításait tisztánlátással áttanulmányozta és megismerte. Ez az, aki felismerésre jutott. Erre tekintettel szerzetesek, azt mondom, hogy tennivalója van az éberséggel. Miért van ez így? [Mert] úgy gondolom talán, ha ezek a tiszteletre méltó személyek, hasznosítva a megfelelően nyugalmas helyet, a kiváló barátok társaságát, egyensúlyba hozzák szellemi képességeiket elérik és megtartják a szent élet felsőbb célját - amiért a nemzetség tagjai helyesen elhagyják otthonukat és eltávoznak az otthontalanságba -, és önmaguk számára megértik és megvalósítják itt és most. Lelki szemeim előtt látva az éberség ilyen gyümölcseit mondom ezeknek szerzeteseknek, hogy tennivalójuk van az éberséggel.

És ki az, aki hit által szabadult meg? Az, aki mikor elérte testével a békés megszabadulást — ami meghaladja a formákat és formátlan —, azt nem tartja meg, de tisztánlátással látván azokat bizonyos szennyeződései megszűntek, és hite a Tathágatában állhatatos, meggyökeredzett és megalapozott. Ez az, aki hit által szabadult meg. Erre tekintettel szerzetesek, azt mondom, hogy tennivalója van az éberséggel. Miért van ez így? [Mert] úgy gondolom talán, ha ezek a tiszteletre méltó személyek, hasznosítva a megfelelően nyugalmas helyet, a kiváló barátok társaságát, egyensúlyba hozzák szellemi képességeiket elérik és megtartják a szent élet felsőbb célját — amiért a nemzetség tagjai helyesen elhagyják otthonukat és eltávoznak az otthontalanságba —, és önmaguk számára megértik és megvalósítják itt és most. Lelki szemeim előtt látva az éberség ilyen gyümölcseit mondom ezeknek szerzeteseknek, hogy tennivalójuk van az éberséggel.

És ki az, aki Dhamma követője? Az, aki mikor elérte testével a békés szabadulást — ami meghaladja a formákat és formátlan —, azt nem tartja meg, és azok tisztánlátással való látása ellenére, szennyeződései nem szűnnek meg, azonban elegendő elmélkedés általi tisztánlátással elfogadja a Tathágata kinyilatkoztatott tanításait, és rendelkezik a hit, az állhatatosság, figyelmesség, összeszedettség és tisztánlátás képességével. Ez az, aki Dhamma követője. Erre tekintettel szerzetesek, azt mondom, tennivalója van az éberséggel. Miért van ez így? [Mert] úgy gondolom talán, ha ezek a tiszteletre méltó személyek, hasznosítva a megfelelően nyugalmas helyet, a kiváló barátok társaságát, egyensúlyba hozzák szellemi képességeiket elérik és megtartják a szent élet felsőbb célját — amiért a nemzetség tagjai helyesen elhagyják otthonukat és eltávoznak az otthontalanságba —, és önmaguk számára megértik és megvalósítják itt és most. Lelki szemeim előtt látva az éberség ilyen gyümölcseit mondom ezeknek szerzeteseknek, hogy tennivalójuk van az éberséggel.

És ki az, aki a hit követője? Az, aki mikor elérte testével a békés megszabadulást — ami meghaladja a formákat és formátlan —, azt nem tartja meg, és azok tisztánlátással való látása ellenére, szennyeződései nem szűnnek meg, azonban elegendő szeretet és hit van benne a Tathágata iránt, és rendelkezik a hit, az állhatatosság, tudatosság, összeszedettség és tisztánlátás képességével. Ez az, aki a hit követője. Erre tekintettel szerzetesek, azt mondom, hogy tennivalója van az éberséggel. Miért van ez így? [Mert] úgy gondolom talán, ha ezek a tiszteletre méltó személyek, hasznosítva a megfelelően nyugalmas helyet, a kiváló barátok társaságát, egyensúlyba hozzák szellemi képességeiket elérik és megtartják a szent élet felsőbb célját — amiért a nemzetség tagjai helyesen elhagyják otthonukat és eltávoznak az otthontalanságba —, és önmaguk számára megértik és megvalósítják itt és most. Lelki szemeim előtt látva az éberség ilyen gyümölcseit mondom ezeknek szerzeteseknek, hogy tennivalójuk van az éberséggel.

Szerzetesek, nem mondom, hogy a tudás hirtelen elérhető. A tudás éppenhogy fokozatos törekvéssel, fokozatos cselekvéssel, fokozatos gyakorlással érhető el. És hogyan érhető el a tudás fokozatos törekvéssel, fokozatos cselekvéssel, fokozatos gyakorlással? Van olyan, amikor a hit felmerül valakiben, az illető felkeres egy tanítót. Ahogy felkeresi, közel kerül hozzá. Közel kerülve, figyeli az elhangzottakat. Figyelve az elhangzottakra hallgatja a Dhammát. Hallva a Dhammát, megjegyzi azt. Megjegyezve azt, megérti a tanítások jelentését. Megértve a tanítások jelentését, megfontoltan elfogadja azt. A megfontolt elfogadásból vágy születik. A vágy születésével az illető eltökéltté válik. Eltökélten elmélkedik. Elmélkedése törekvést eredményez. Törekedve [testével] megtapasztalja a végső igazságot és tisztánlátásával átjárva látja azt.20


roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Függő keletkezés
« Válasz #11 Dátum: 2011. Június 10. - 08:04:54 »
Légyszi, írj forrást az idézetekhez!

nibbana

  • Vendég
Re:Függő keletkezés
« Válasz #12 Dátum: 2011. Június 10. - 11:49:52 »
Kitagiri Szutta

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Függő keletkezés
« Válasz #13 Dátum: 2011. Június 11. - 09:27:14 »
Kösz.

Az, h a függő keletkezésből ki lehet kerülni, a théraváda függő-keletkezés értelmezéséből jön. A mahájánában a függő keletkezés nem a szenvedés (szamszára) létrejöttét írja le, hanem a dolgok (dharmák) ürességét. Lásd: Fehér Judit: A buddhista középút filozófiája, Tenigl-Takács László: Jógácsára.
« Utoljára szerkesztve: 2011. Július 11. - 09:42:28 írta roni »

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Függő keletkezés
« Válasz #14 Dátum: 2011. Június 25. - 15:59:16 »
Én azt gondolom, h hasznos más buddhista iskolák tanításait is ismerni akkor is, ha vki már elköteleződött egy irányzat felé (mint pl. én is a théraváda felé). Ha másért nem, azért, mert a 'tanítványok' között mindig akad olyan, aki vmilyen más irányzatból jön, onnan próbálja megközelíteni a Buddha tanítását (és nem a théraváda felől).