Buddhista Fórum

Mahájána => Tripitaka => A témát indította: nibbana - 2012. Szeptember 14. - 07:45:27

Cím: Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 14. - 07:45:27
yogacsára,csak-tudat tan,tantrikus vonalak,tibeti családi vonalak stb.stb.Metta:)
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 14. - 07:51:31
A kritériumok a Négy Dhamma Pecsét:Minden összetett állandótlan.Minden összetett szenvedésteli.Minden jelenség éntelen.A nibbána:nyugalom.--Aki ezzel egyetért,belátja az nevezhető buddhistának.Metta:)
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: hajovonta - 2012. Szeptember 14. - 07:53:40
A kritériumok a Négy Dhamma Pecsét:Minden összetett állandótlan.Minden összetett szenvedésteli.Minden jelenség éntelen.A nibbána:nyugalom.--Aki ezzel egyetért,belátja az nevezhető buddhistának.Metta:)

A jógácsára, amelynek nem vagyok nagy szakértője, mennyiben sérti meg a Négy Dharma-pecsétet?
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 14. - 07:56:12
a yogacsára nem felel meg a -minden jelenség éntelen-kritériumának.Metta:)
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: hajovonta - 2012. Szeptember 14. - 08:03:19
a yogacsára nem felel meg a -minden jelenség éntelen-kritériumának.Metta:)

És minek tulajdonít énséget? A tudatnak?
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 14. - 09:24:55
A buddha-tudatnak.Metta:)
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 14. - 09:39:59
"A jógácsára sajátos, a buddhista alaptanításokon túli tanítás-magva így foglalható össze röviden:

    1. A megismerés objektuma, a „dolog magában” (vasztu-mátra) megismerhetetlen, vagy nem létezik. A lét végső soron pusztán megismerés, a tudomások összessége.

    2. A tudat nem rátekintő, szubjektív-individuális kategória, hanem végső, az alany-tárgy viszonyon túli princípium, amiben illuzórikusan tükröződik alany-tárgy viszony.

    3. A tudomások (és tudatok) hierarchikus viszonyban állnak. A legalsó szintet a szenvek (klésa) és a karmikus meghatározottságok által motivált szenves tudat (klista-manasz) képezi. Ennek működése tünteti fel a világot objektívnak. Legfelül egyfajta végső tudatminőség áll. Ez minden lény sajátja, ez a megvilágosodás, a buddhaság közvetítője és közege.

    4. A végső megvilágosodás, az ellobbanás tudatállapotától ugyancsak tudati természetű jelenségek választanak el. Legfontosabb ezek közül a szenves tudat és a valótlan képzelgés (abhúta-parikalpa).

    5. A megvilágosodás szellemi gyakorlatokkal, a tudat megismerése és megtisztítása révén valósítható meg. Ennek módszerei: a szemlélődés (darsana), a tudatfolyamatok elcsendesítése és uralma (bhávaná, nisthá), valamint az elmélyedés (szamádhi).

    6. Így a szellemi tisztulás útján járó az elmélyedés révén felismeri a tartamok (dharma) és az énszemély (pudgala) magátlanságát (nairátmja), a lét illúzió-természetét, tökélyharcossá (bódhiszattva) válik, buddha-tudatra tesz szert."-Azaz "megszerzi,birtokolja,enyémnek" tekinti a buddha-tudatot.Kiragad egyet az öt halmazból,és felmagasztalja,végső principiumként kezeli,holott ez is csak egy az öt halmazból,amik mind feltételesek,mulandók,szenvedésteliek.Metta:)
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 14. - 09:42:40
És komoly tévedésben van a megszabadulást illetően,amit tudatállapotnak hisz.A nibbána nem egy tudatállapot.Metta:)
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: hop.pala - 2012. Szeptember 14. - 10:14:59
"Az első szakasz a szemlélődés útja (darsana márga), amelyben a figyelmet a tudattartalmakra
irányítjuk és tudatosítjuk azok három jellegzetességét (trilakkhaná), vagyis, hogy azok
állandótlanok, szenvedés jellegűek, és ÉN-nélküliek.
A második szakasz az azonosulás útja (bhávana márga), amelyben valóságként éljük át a
tudatban megjelenő vagy szándékosan előidézett (imaginált) jelenséget.
A harmadik szakasz a megszüntetés útja (nistha márga), amelyben tudatosítjuk, hogy amit
tapasztaltunk az csupán a saját tudatunk produktuma, majd szétoszlatjuk a jelenséget, s ezáltal érjük el a Tudat tiszta kiüresitett állapotát"
http://www.abbcenter.com/_up/kidolgozotttetelek/Buddhista_filozofia.pdf
Tehát látszik a végén senki nem birtokol semmit,hanem itt is mint más rendszerben is megérti az ürességet.Ez a jogacsárá.
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 14. - 13:23:48
"s ezáltal érjük el a Tudat tiszta kiüresitett állapotát"-Miért van a tudat nagybetüvel irva?mi ez a nagybetüs Tudat?Metta:)
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 14. - 13:36:11
Mert-Kiragad egyet az öt halmazból,és felmagasztalja,végső principiumként kezeli,holott ez is csak egy az öt halmazból,amik mind feltételesek,mulandók,szenvedésteliek.Metta:)
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 14. - 13:44:38
Buddha soha sehol nem irta nagybetüvel a tudat szót.Nem véletlenül.A tiszta Tudat egy későbbi találmány,abszolutizálja a tudatot ,nem hinném,h rábólintana.Metta:)
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 14. - 13:45:48
A tudottat közvetlen tudással ismeri meg, mint tudottat. Miután közvetlen tudással megismerte a tudottat, mint tudottat, nem fogja fel a tudottat [mint önmagát]; nem fogja fel tudottban [magát]; nem fogja fel tudottól [elkülönítve, vagy származtatva magát]; nem fogja fel úgy, hogy „a tudott az enyém“; nem élvezi a tudottat. Mi a magyarázata? Mert megértette, hogy az élvezet a szenvedés gyökere, hogy a létezésnek [mint kondicionált állapotnak] születés a velejárója, és hogy ami lett, annak számára szükségszerű az öregedés és a halál. Ezért jelentem ki, szerzetesek, hogy a Tathāgata minden vágy teljes felszámolása, kioltása, megszüntetése, feladása és elhagyása révén fölébredt a legmagasabb tökéletes megvilágosodásra.
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 14. - 13:55:12
 SN 35.24 Pahānāya Sutta

Amit el kell engedni

- Szerzetesek! A Mindent fogom nektek tanítani, mely egy olyan jelenség, amit el kell engedni. Hallgassatok figyelmesen, beszélni fogok.

- Ahogy kívánod, urunk — válaszolták a szerzetesek.

- És mely Minden az a jelenség, amit el kell engedni? — mondta a Magasztos.

A szemet el kell engedni1. A formát el kell engedni. A szem tudatosságát el kell engedni. A szemnél létre jövő érintkezést2 el kell engedni. És bármit, ami keletkezik és függ a szemnél létre jövő érintkezéstől – akár gyönyörként megtapasztalt, akár fájdalomként, akár sem-nem-gyönyör-sem-nem-fájdalomként megtapasztalt – el kell azokat is engedni.

A fület el kell engedni. Hangokat el kell engedni....

Az orrot el kell engedni. Az illatokat el kell engedni...

A nyelvet el kell engedni, az ízeket el kell engedni...

A testet el kell engedni. A testtel érzékelhető tapintásokat el kell engedni...

Az elmét el kell engedni. A gondolkodást el kell engedni. Az elme tudatosságát el kell engedni. Az elménél létre jövő érintkezést3 el kell engedni. És bármit, ami keletkezik és függ az elménél létre jövő érintkezéstől – akár gyönyörként megtapasztalt, akár fájdalomként, akár sem-nem-gyönyör-sem-nem-fájdalomként megtapasztalt – el kell azokat is engedni.

Ezt hívják a Mindennek, mely egy olyan jelenség, amit el kell engedni.
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: hop.pala - 2012. Szeptember 14. - 22:01:56
"Mert-Kiragad egyet az öt halmazból"-ez csak a te elmekreálmányod te is tudod,nem mondta senki ezt.
"Buddha soha sehol nem irta nagybetüvel a tudat szót.Nem véletlenül.A tiszta Tudat egy későbbi találmány,abszolutizálja a tudatot ,nem hinném,h rábólintana.Metta:)"-kicsit lemaradtál
,ugyanis Buddha erre rég rábolintott.Buddha óta ugyanis minimum több ezer ember világosodott meg és ezt a tant is akik alkották valószinűleg jónéhányan megvilágosodottak voltak.Ugyhogy értelmetlen kritizálni bármelyik buddhista tant is,mert ezek az emberek messze felülmulnak minket,legfeljebb arról lehet beszélgetni hogy kinek melyik szimpatikusabb.

" Így a szellemi tisztulás útján járó az elmélyedés révén felismeri a tartamok (dharma) és az énszemély (pudgala) magátlanságát (nairátmja), a lét illúzió-természetét, tökélyharcossá (bódhiszattva) válik, buddha-tudatra tesz szert."-Azaz "megszerzi,birtokolja,enyémnek" tekinti a buddha-tudatot.Kiragad egyet az öt halmazból,
,végső principiumként kezeli,holott ez is csak egy az öt halmazból,amik mind feltételesek,mulandók,szenvedésteliek.Metta:)"-ezt komolyan gondolod hogy egy megvilágosodott ezt teszi?Kiragad az öt halmazból aki túljutott rajta?


"és felmagasztalja"-Ezen a tudatszinten kezdődik az igazi együttérzés.
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 15. - 03:46:37
Kedves hop.pala.:)A véleményed tudomásul vettem.Metta:)
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: Astus - 2012. Szeptember 15. - 08:49:01
A jógácsára teljesen megfelel a minden jelenség éntelen tanításnak. Azt mondja, hogy minden tudati jelenség. Azt nem mondja, hogy de a tudat az valamiféle kivétel lenne. Éppenséggel a nyolc tudat rendszerében nincs egyetlen egy sem, amelyik ne lenne teljesen állandótlan és függőn keletkezett. A jógácsára célja is ugyanúgy az énképzet megszüntetése.

A Mahájánaszangraha arról, hogy a tárház-tudat nem én:
"It cannot refer to belief in selfhood, because those within the true doctrine who believe in no-self negate such an attachment and engender no delight in it. Rather it is the container consciousness that is clung to as an inner self by the minds of sentient beings." (I.13)

Arról, hogy mi a megvalósítás, a kétféle éntelenséget is megadja:
"inferior conversion: the realization by word-hearers of the non-self of persons, which completely turns away from transmigration and constitutes an eternal rejection of transmigration; extensive conversion: the realization by bodhisattvas of the non-self of things, wherein by understanding the merits of quietude and insight, they both abandon and do not abandon [transmigration]." (IX.2)
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 15. - 08:56:25
Kedves Astus:) Ha azt mondja,h minden tudati jelenség,akkor közvetve mégis kiemeli a tudatot,mint legfontosabbat az öt halmaz közül.Metta:)
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 15. - 09:18:27
Ha"Azt mondja, hogy minden tudati jelenség."-Akkor kinek a tudati jelensége minden?Kinek ???Vedd észre,h az én-ség ott bujkál a tanitás sorai közt.Metta:)
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 15. - 09:32:37
Egyébként hol mondta Buddha,h minden csak tudati jelenség?Metta:)
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: hop.pala - 2012. Szeptember 15. - 09:35:02
"Egyébként hol mondta Buddha,h minden csak tudati jelenség?Metta:)"- nibbana,a jógacsárában ez a kiindulópont,de az utolsó stádiumban a fejlődés fokán azt is eldobja és igy eljut az ürességhez.
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 15. - 09:35:21
Lenyeletve-részlet:-Mit gondoltok, szerzetesek? Állandó-e a forma, avagy állandótlan?... Állandó-e az érzet... az összefüggő felismerés... az összefüggő késztetés... a kivetített ismeret vagy állandótlan88. lábjegyzet
Spk: Ez a rész az állandótlanság jellegzetességeit hivatott bemutatni, s ennek érdekében együtt említi a három jellegzetességet. ?

- Állandótlan, mester.

- Örömteli-e vagy szenvedésteli az állandótlan?

- Szenvedésteli, mester.

- No és helyénvaló-e az állandótlanról, a szenvedéssel teliről, a változásnak alávetettről így gondolkozni: „Az enyém. Én vagyok. Közöm van hozzá.”?

- Nem, mester.

- Nos hát akkor, szerzetesek, bármely formát ... bármely érzetet ... bármely összefüggő felismerést ... bármely összefüggő késztetést ... bármely kivetített ismeretet, legyen az múltbéli, eljövendő avagy jelenlévő, belső avagy külső, vaskos avagy áttűnő, alacsony- avagy magasrendű, távoli avagy közeli, tehát valamennyi kivetített ismeretet eme helyes módon olyannak kell látni, amilyen az valójában: „Nem az enyém. Nem én vagyok. Nincs közöm hozzá.”
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: Astus - 2012. Szeptember 15. - 09:43:51
Hogyan kezdődik a Dhammapada?

Manopubbaṅgamā dhammā, manoseṭṭhā manomayā;
All mental phenomena have mind as their forerunner; they have mind as their chief; they are mind-made. (forrás (http://www.tipitaka.net/tipitaka/dhp/verseload.php?verse=001))

Mit jelent az, hogy minden jelenség tudati? Viszonylag egyszerű. Minden tapasztalat csak a tudatban jelenhet meg, mivel egyedül a tudat képes tapasztalásra. Ha a tudaton kívül létezne tapasztalat, akkor olyan tapasztalat lenne, amiről nincs senkinek tudomása. Márpedig ha nem tudunk róla, akkor hogyan tapasztalnánk meg? Ez nem azt jelenti, hogy a tudat az valamiféle önálló, független létező dolog. Pont hogy ha megnézzük, hogy mi a tudat amiről a jógácsára beszél, akkor az egy összetett dolog, vagyis a nyolc tudatosság. Ez a nyolc a hat tudat, továbbá a manasz, ami egyszerűen az a hajlam, hogy mindent egy énségnek tartunk és arra vonatkoztatunk, és a tárház-tudat, ami a szennyeződések és rejtett kötődések halmaza. Ezekből egyik sem állandó, egyik sem én, és pusztán a ragaszkodás és kötődés miatt léteznek ebben a formában. Mi több, mindez elmondható az öt halmazról és besorolható az öt halmaz alá, amiből szintúgy egyik sem állandó. Mi több, az öt halmazból négy tudati halmaz és egyedül a forma nem tudati más rendszerekben. De még ha más rendszerekről is van szó, ami a karma oka és következménye, az mind tudati, és erről beszél a Dhammapada is. Mi több, a karma az, ami létrehozza a születést, összességében a karma hajtja az egész világegyetemet. Mivel a karma tudati, még a más buddhista rendszerek is azt tanítják, hogy minden a tudatból következik.
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: nibbana - 2012. Szeptember 15. - 10:00:21
Kedves Astus:)Van egy tudat feletti Tartomány,amiről kevesen tudnak és amit főként kevesen tapasztalnak meg.Abban a tartományban a tudat is mint egyszerü objektum jelenik meg,v ha magasabbra mégy,meg sem jelenik.Amit leirsz logikus és nyilván a tanulmányaidnak megfelel.Amiről én beszélek,ez nem racionális,kevesen ismerik,és azok is csak keveset beszélnek róla.Buddha erről a tudat feletti Tartományról tudott,és épp ez az ahol "megszünik minden szenvedés".Metta
Cím: Re:Jógácsára és végső tudat
Írta: Astus - 2012. Szeptember 16. - 10:19:33
Új téma: Mi a nirvána? (http://buddhistaforum.hu/index.php/topic,235.0.html)