Szerző Téma: Vipasszaná  (Megtekintve 7373 alkalommal)

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Vipasszaná
« Válasz #15 Dátum: 2012. Május 09. - 08:37:13 »
Vannak úgynevezett vipasszaná csoportok - mint a Mahasi és Goenka irányzatok, ahol elméletileg kizárólag vipasszanát gyakorolnak. Valójában ott is az elején azt tanulják meg, hogyan szedjék össze a figyelmüket. Anélkül nem megy ugyanis. Amivel viszont nem foglalkoznak, azok a dzshánák. De amúgy a legtöbb mahájána iskola sem foglalkozik a dzshánákkal, ezért aztán nincs ebben akkora nagy furcsaság.

A samatha/szamatha és vipasjaná/vipasszaná viszonya nem olyan bonyolult, mint amilyennek hangzik. Ahhoz, hogy egyáltalán észrevegyük azt, ami az elmében történik, le kell nyugodnunk. A lenyugvás azt jelenti, hogy nem azonnal és figyelmetlenül belekapaszkodunk minden felbukkanó gondolatunkba. Így ha csak egy valamire figyelünk, akkor a többi felmerülő gondolattal nem törődünk, ezáltal a figyelem felszabadul, mert nincs annyi minden, ami lekösse. Innen tovább két irány van. Az egyik az analitikus, a másik a nem analkitikus vipasjaná. Az analitikus azt jelenti, hogy az ember fog egy tárgykört, például az öt halmaz, és módszeresen azt figyeli, továbbá elemzi egy sémát követve. A nem analitikus azt jelenti, hogy az ember észreveszi ami megjelenik a különböző érzékterületeken, majd azokat nem módosítva, nem beléjük kapaszkodva, nem aggatva rájuk semmilyen jelzőt, elengedi.

Ha úgy találod, hogy előre dőlsz ülés közben, akkor az lehet a rossz párna miatt is, de könnyen lehet azért is, mert nem tartasz fenn megfelelő figyelmet, így szép lassan elszundítasz. A testtartás gyakran tükre annak, hogy maga a tudat az tompa vagy izgatott, és ettől függően hol elkényelmesedsz és elbóbiskolsz, vagy pedig mindenhol fáj, szúr, viszket, feszül. Tartsd meg a légzésre - vagy bármi másra - helyezett figyelmet. Ha a figyelem stabil, a testtartás megszűnik gond lenni. No meg, idővel rájövünk, hogyan tudjuk jól tartani magunkat.

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Vipasszaná
« Válasz #16 Dátum: 2012. Május 09. - 08:47:34 »
Eszerint van olyan ág, ahol a vipasyanával kezdenek, és nem előzi meg samatha?

Hogy lép át az ember samathaból vipasyanaba?

Illetve, a másik, hogy ha az elmém már egyhegyű, akkor vipasyanaban hogy bukkannak fel mégis a tudatalattiból régi berögződések, amiket megfigyelek? Nem zárja ki egymást a kettő?

Bónuszkérdés: eljutok valaha odáig, hogy nem dőlök előre meditálás közben?  :D

Üdv a Buddhista Fórumon!

De, előkészítő gyakorlatként is megelőzi a samatha. Aztán a vipasjaná után jön az összes többi meditációs gyakorlat (nem maga a vipasjaná a cél.)

Hogy hogyan 'lép át' vki egyikből a másikba, arra többféle elképzelés van a buddhista hagyományban. Van, ahol, csak az egyiket gyakorolják. Van, ahol eleve a 2 kombinációját (pl. a légzésfigyelésen el is lehet nyugtatni a tudatot, figyelni is lehet a dolgok mulandóságát). Van, ahol a samatha a tréning a vipasjanához. Van, ahol azt mondják, h a meditációban végez samathát valaki, és vipasjanát akkor, ha ezzel az elnyugodott tudattal kilép a meditációból, és szemléli a külső-belső történéseket stb.

Nem zárja ki, mert attól, h össze tudod szedni a figyelmedet (nem zavarnak az áramló gondolatok és érzelmek), attól még áramlanak a gondolatok és érzelmek. És pont attól, h nem kapaszkodsz bele valamelyikbe jönnek elő a különben rejtve lévők.

Lehet, h lesz, de nem biztos, h ez a legfőbb cél. Ha nagyon zavar, próbálj más ülésmódot (más párnát, tedd máshogy a lábad stb.).

Jókat!

Kiliku

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 19
    • Profil megtekintése
Re:Vipasszaná
« Válasz #17 Dátum: 2012. Május 09. - 10:08:10 »
Köszönöm szépen a gyors válaszokat! Megpróbálok ezeknek megfelelően gyakorolni, kipróbálni, melyik módszer alkalmas nekem. Ja, és keresek egy másik párnát :) Még egy kérdés: ha kombinálom a kettőt, és légzésre és a dolgok múlandóságára is figyelek, úgy lehetséges a dhzsánák különböző szintjeinek elérése, vagy ez kizárólag a samatha gyakorlás sajátja?

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Vipasszaná
« Válasz #18 Dátum: 2012. Május 09. - 15:59:11 »
A dzshánák a tudat elmélyedését jelentik, ameddig el nem éri a 4. szintet, ahol is a tudat nyugodt és éber, nem mozdítják ki a megjelenő tapasztalatok. A következő négy szint, a formátlan dzshánák, ott arról van szó, hogy már nincs annyira konkrét tárgya a tudatnak, mint a légzés, vagy egy szobor, hanem egyre finomodik, egészen addig a pontig, míg már szinte nincs is semmilyen tudattartam. Illetve van egy 9. dzshána, ami egy kóma-közeli állapot, és ez a maximum amit el lehet érni, mint nyugodt tudat. De mindez önmagában nem vezet megszabaduláshoz.

Az ajánlom, kisérletezz. Próbáld ki, milyen az, ha nyugodt vagy. Milyen az, ha elemzel. Milyen az, ha csak éberen figyelsz. Aztán fokozatosan ráérzel, miként is tudod csinálni. Azt is csinálhatod, hogy valamilyen útmutatást követsz. És persze ha bármi kérdés akad, akár itt, akár másutt a megfelelő embereknek felteheted.

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Vipasszaná
« Válasz #19 Dátum: 2012. Május 09. - 16:27:36 »
Még egy kérdés: ha kombinálom a kettőt, és légzésre és a dolgok múlandóságára is figyelek, úgy lehetséges a dhzsánák különböző szintjeinek elérése, vagy ez kizárólag a samatha gyakorlás sajátja?

A dzshánák elérését a samathához szokás inkább kapcsolni, de itt is vannak kivételek, van, ahol beszélnek vipasszaná-dzshánáról.

Én lebeszélnélek arról, h a dzshánák elérését (vagy bármi elérését) célul kitűzve meditálj. Szerintem jó dolog magáért a nyugalomért, az éppen aktuális belátásokért meditálni, és nyitottan, kíváncsian fogadni, bármi is történik a meditációban. (Ha valaki 'jól' csinálja, akkor a meditáció olyasmi, mint egy hangszeren tanulni pl.: sokat kell gyakorolni, ez néha unalmas, de jó érzés biztonsággal tudni valamit. Pl. ha rutinosan vissza tudja téríteni az ember az elkalandozó gondolatait, akkor ez sokat hozzátesz a nyugalmához, hiszen a gondolat visszatérítése közben is nyugodt marad, nem aggódik azon, h 'jaj, elrontottam az összpontosítást'.)

Néhány nagyon egyszerű trükköt találsz a blogomon (angolul és magyarul): http://lelegzes.blogspot.com

Kiliku

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 19
    • Profil megtekintése
Re:Vipasszaná
« Válasz #20 Dátum: 2012. Május 09. - 17:22:13 »
Köszönöm a válaszokat mindkettőtöknek, nagyon segítőkészek vagytok! Nekiállok gyakorolni, kísérletezgetni.

passer

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 4
    • Profil megtekintése
Re:Vipasszaná
« Válasz #21 Dátum: 2012. Május 20. - 21:28:31 »
Szervusztok! Nos, azt hiszem, elérkezett végre a pillanat, amikor saját magam győződhettem meg róla, hogy ér valamit a meditálás. Sok időt töltöttem az elméletek olvasgatásával, de valahogy sehogy nem kristályosodott ki a lényege a dolognak, egészen néhány nappal ezelőttig. Gyakorolni kezdtem a vipasszanát, és hirtelen úgy érzem megértettem hogyan is működik a meditációban az éberség négy alapja és hogy ezeket hogyan tudom felhasználni a javamra. Valahogy eddig nagyon bonyolultnak tűnt, vagy csak én bonyolítottam túl az egészet, nem tudom, de átolvasva a meditációs útmutatókat nevetek magamon, mert most már egyre jobban minden érthető és világos. Lehet, amit kérdezni akarok, hülyeségnek fog hangzani. :) Szóval elméletileg nem az volna a cél, hogy jó érzéssel töltsön el a meditáció. Mármint hogy, nem ez a végső cél, hanem ez csak egy melléktermék. Most ott tartok, hogy teljesen elégedett vagyok ezekkel a belátásokkal és a sodromból is egyre nehezebben jövök ki, képes vagyok nyugodtan szemlélődni, és néha nem kívánkozni semmi után. Régebben féltem ettől az állapottól, mert azt hittem, hogy abnormális elégedettnek lenni! Meg hogy mindig akarni kell valamit. (sok furcsaságomat kezdem belátni mostanság). Tehát most boldog vagyok, hogy sikerült, de tovább kell mennem az örömet felhasználva, mintegy hajtóerőként, igaz? Az öröm ugyebár egy elmeállapot, ami a negyedik alap, és mint ilyen, egy sima elmeállapot, ugyanaz mint a többi, nem tér el tőlük. Tudom, hogy így van, de erősítsetek meg ebben a hitben. :) Olvastam egy könyvben, hogy nagyon sokan beleragadnak ezekbe a melléktermékekbe, no meg a dzshánákba (ezekhez jelenleg hitetlenül állok hozzá), és megelégszenek ezzel. Tulajdonképpen nem is kötelez senki rá, hogy továbbmenjek, ez is világos. Mondjuk emlékszek egy történetre, amikor Buddha nem helyteleníti egy laikus hívének azt a kívánságát, hogy a Tant alkalmazva tisztíthassa meg a világi életét, de nirvánát még szíve szerint félretenné. Buddha erre azt mondja, hogy oké, ez se baj, a nirvána még várhat. :) ilyesmit érzek most.

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Vipasszaná
« Válasz #22 Dátum: 2012. Május 21. - 14:04:33 »
Tudom, hogy így van, de erősítsetek meg ebben a hitben. :)

Megerősítelek. :) A megtapasztalt öröm a hajtóerő, h ezt érdemes csinálni, igen. További jó meditálást!

nibbana

  • Vendég
Re:Vipasszaná
« Válasz #23 Dátum: 2012. Július 06. - 12:30:37 »
A két meditációs módszer alap,ezek kiegészitik és támogatják egymást,érdemes mindkettőt gyakorolni.A dzshánákat ki lehet hagyni,nem feltétlenül szükségesek a cél eléréséhez.Csak nem érdemes:)Olyan élményekhez jutsz általuk,amelyek megmutatják a tudat végtelen rugalmasságát és  leirhatatlan csodáit.Főként a felsőbb dzshánák.De ezek csak lépések az uton a cél felé-nem érdemes beléjük ragadni,bármennyire csábitóak is.Menni kell tovább:)Metta

Kriszzk

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 5
    • Profil megtekintése
Re:Vipasszaná
« Válasz #24 Dátum: 2015. Augusztus 23. - 15:27:30 »
Címkézés, vagy nem címkézés? Mi a pontos technikája?

itt: http://www.ehow.com/how_2101400_meditation-as-taught-sn-goenka.html

 itt: http://kt.blog.hu/2011/08/29/vipassana_3
és itt: http://fel-ut.blogspot.hu/2012/03/vipassana-ilyen-egy-kurzus.html

Nem olvasni semmiféle címkézésre, magyar oldalakon pedig ezt találni. Akkor tehát mi a módszer? Szimplán végigvizsgálni az egész testet, figyelni az érzetekre, mindenféle címkézés, belső hang nélkül?