Szerző Téma: A dzogchen lényege  (Megtekintve 2853 alkalommal)

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
A dzogchen lényege
« Dátum: 2011. Július 20. - 22:24:17 »
Erre most találtam rá újra:

A Dzogcsen meditációs gyakorlatának lényege ebben a négy pontban foglalható össze:

1. Mikor az előző gondolat megszűnt és a következő gondolat még nem jelent meg, abban a résben, a köztes részben, tán nincs ott a jelen pillanat tudatossága; üde, tiszta, egy hajszálnyi fogalomtól sem szennyezett, világos, csupasz éberség? Nos, ez maga a Rigpa!

2. Azonban nem marad örökre abban az állapotban, mert egy másik gondolat hirtelen megjelenik, nemde? Ez a Rigpa önragyogása.

3. De ha nem ismered fel a gondolatot annak, ami valójában, abban a pillanatban ahogy megjelenik, akkor az csak egy újabb hétköznapi gondolat lesz, mint régebben. Ezt nevezik a "káprázat láncolatának", és ez a szamszára gyökere.

4. Ha fel tudod ismerni a gondolat természetét amint az megjelenik, és követés nélkül magára tudod hagyni, akkor bármilyen gondolat is jelenjen meg, mind magától visszaolvad a Rigpa hatalmas tágasságába és megszabadul.

(forrás: A Dzogcsen meditáció lényege)

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:A dzogchen lényege
« Válasz #1 Dátum: 2011. Július 20. - 22:34:27 »
Ha már ez így előkerült, akkor megkerestem a tényleges forrását is.

The essence of meditation practice in Dzogchen is encapsulated by these four points:
• When one past thought has ceased and a future thought has not yet risen, in that gap, in between, isn't there a consciousness of the present moment; fresh, virgin, unaltered by even a hair's breadth of concept, a luminous, naked awareness? Well, that is what Rigpa is!
• Yet it doesn't stay in that state forever, because another thought suddenly arises, doesn't it? This is the self-radiance of that Rigpa.
• However, if you do not recognize this thought for what it really is, the very instant it arises, then it will turn into just another ordinary thought, as before. This is called the "chain of delusion," and is the root of samsara.
• If you are able to recognize the true nature of the thought as soon as it arises, and leave it alone without any followup, then whatever thoughts arise all automatically dissolve back into the vast expanse of Rigpa and are liberated.

(The Tibetan Book of Living and Dying (PDF), p. 164)

A Nikk

  • Vendég
Re:A dzogchen lényege
« Válasz #2 Dátum: 2011. Augusztus 18. - 08:44:03 »
Köszi! Tetszik, hogy mentes a misztikus ködtől, ami oly gyakran beborítja a rigpával kapcsolatos magyarázatokat. :)

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:A dzogchen lényege
« Válasz #3 Dátum: 2011. Augusztus 18. - 16:28:26 »
Vannak igen világos tanítások a dzogcsenről. Az egy másik kérdés, hogy egyes követői szeretnek ködösíteni.

A Nikk

  • Vendég
Re:A dzogchen lényege
« Válasz #4 Dátum: 2011. Augusztus 18. - 18:10:44 »
Tenzin Wangyal magyarázata az öt-lépéses dzogcsen tanításhoz - amit a blogodban linkeltél -, az is ilyen világos volt...

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:A dzogchen lényege
« Válasz #5 Dátum: 2011. Szeptember 07. - 23:09:11 »
De sok nagyon mélynek és hihetetlenül tágasnak tartott tanítás a kevésbé intelligens egyéneket összezavarta. Ha ráteszem az ujjamat a tömör lényegi jelentésre, akkor az ez: Az előző gondolat elmúlása és a következő megjelenése közti szünetben, talán nem egy tiszta, jelen tudás van, amit nem alakított semmi egy kicsit sem - világos, meztelen éberség? Ez maga az éberség nyugvó állapota!
Azonban az ember nem marad állandóan a valóság természetében. Tán nem megjelenik hirtelen egy gondolat? Ez az éberség természetes megnyilvánulása. De ha nem ismered fel a gondolatokat azonnal ahogy megjelennek, természetüknél fogva elterjednek. Ezt nevezik "a káprázat láncolatának", a szamszára gyökerének. A gondolatok egyszerű felismerése amint megjelennek, megtöri a folyamukat. Engedd el a gondolatokat ebben a felismerésben. Mikor megmaradsz ebben az állapotban, a megjelenő gondolatok mind egyformán felszabadulnak az éberségben, a dharmakája terében. Ez a fő gyakorlat, amelyben a Szilárdságon Áttörés nézetét és gyakorlatát egyként művelik.

(Dudzsom rinpocse)

However, many teachings considered to be very deep or extremely vast have left individuals of lesser intelligence mystified. If I put my finger on the concise essential meaning, it is this: In the gap between the last thought’s cessation and the next’s arising, isn’t there a fresh, present knowing (da lta’i shes pa) that has not been modified even in the slightest— luminous, naked awareness? That itself is awareness’s abiding state!
But one does not permanently abide within the nature of reality (de kho na). Doesn’t a thought suddenly arise? That is the natural display of awareness. However, if you do not recognize thoughts as soon as they arise, they will naturally spread. This is called “the chain of delusion,” the root of samsara. Simple recognition of thoughts as they arise breaks their flow. Release thoughts within that recognition. When you remain in that state, arising thoughts will all be liberated equally within awareness, the expanse of dharmakaya. This is the main practice in which the view and meditation of Cutting through Solidity (khregs chod) are cultivated as one.
(Dudjom Rinpoche: Wisdom Nectar, p. 49-50)