Szerző Téma: Csak Tudat és a Buddha  (Megtekintve 3243 alkalommal)

hop.pala

  • Vendég
Csak Tudat és a Buddha
« Dátum: 2012. Szeptember 07. - 14:39:17 »
Szerintem kár leszólni a csak tudat tant mert a buddhizmus egyes ágaiban ez abszolut használatos.

"Vaszubandhu-t (Kr.u. 4. vagy 5. század), nemcsak azért tartják a buddhista gondolkodás kiemelkedő alakjának, mert megírta a mahayána irányzat egyik nagy alapművét, az 'Abhidharma-kósa'-t, hanem azért is, mert testvérének Aszangának tanításait, (amit ma yogacárának ismerünk) képes volt beleolvasztani a mahayána gondolkodásba. Az ő érdeme a mahayána abhidharma kialakítása, ami kétségtelenül erős yogacára behatást mutat. Vaszubandhu érdeme az, hogy kialakult egy olyan irányzat, ami középútnak tekinthető a ‘realista’ sarvastiváda és a ‘nihilista’ sunyataváda között, aminek lényege nagyon röviden talán a következőkben fogalmazható meg: még ha az önvaló és az ezen kívül álló létezők nem-létezők is (esetleg üresek - sunya), az ‘olyanság’ (tathatá), ami a felébredett tudatosság egyetlen jellemzője, és így a tudat igaz természete, nem nem-létező. Azaz a tudatosság igenis létezik, sőt az egyetlen ami létezik, csak ebben az állapotában eredeti képességeitől megfosztott. A megvilágosodott tudatosság elérése lenne a cél, amiről nem lehet mást állítani, mint, hogy ‘olyan’ (tathá). Az ilyen tudat az ami egyetlen értelemben van, és ez ami a világot, mint világ-játékot fogja fel; belefeledkezve saját teremtményébe. Ezért nevezik ezt az irányzatot, a többi mintájára vijnánavádának, ami annyit jelent, hogy a tudatosság útja. "
De mutatok egy másikat:

"Van azonban ennek a percepció elméletnek egy másik súlyos kövekezménye, ti. a tárgyak különböző minőségeinek az eredete. Az ‘európai’ hagyomány a külső tárgyakat kétféle kategóriába eső minőségekkel jellemzi. Az úgynevezett másodlagos minőségek lennének azok a minőségek, amiket az értelem állapít meg egy tárgyról, méghozzá más tárgyakkal való összehasonlítás alapján. Ilyenek a: hideg-meleg, kemény-puha, fekete-fehér, stb., azaz olyan minőségek amik önmagukban nem létezhetnek, meghatározásukhoz szükséges egy (általában) ellentétes minőségpár. Ezeket a minőségeket az értelem hozza létre, benyomásai alapján. Elsődleges minőségek lennének mindazok, amik eleve a tárgyban foglaltatnak benne, és semmi másra csak arra a tárgyra lennének jellemzők - pl. a kiterjedés fogalma (?). (Sk. szerintem ez csak negativisztikus meghatározásokkal lehetséges.) Azonban ha elfogadjuk, hogy a másodlagos minőségeket a tudat hozza létre, akkor azt is el kell, hogy fogadjuk, hogy az elsődleges minőségek esetében is ugyan ez a helyzet. Mivel minden tapasztalás benyomások vagy ideák formájában jelenik meg a tudatban, s azok nem azonosak magával az érzékelés tárgyával, sőt függetlenek tőle, azt kell, hogy mondjuk, maguk az elsődleges minőségek sem a tárgyban keletkeznek. Hiszen a tárgyról érkező benyomások az érzékszerveken keresztül jutnak a tudatba, így pl. a kiterjedés, a tapintás és a látás következtében létrejövő benyomások eredménye. Így azt kell, hogy mondjuk, a minőségek is a tudat termékei. Ha pedig egy tárgyat megfosztunk önálló minőségeitől, akkor nem marad belőle semmi, s azt kell, hogy mondjuk, hogy pusztán egyetlen biztosat mondhatunk: van valami, ami a tapasztalásunkat okozza. [6]"
Tehát ez az érzékszervi tapasztalásokat kérdőjelezi meg.

A lényeg hogy egyik buddhista iskolát tagadni a másik érveivel dőreség.



hop.pala

  • Vendég
Re:Csak Tudat és a Buddha
« Válasz #1 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 15:14:40 »
Ezt idézted:"Jobb lenne a tanulatlan világi embernek, ha énként a négy nagy elemből álló testbe kapaszkodna, semmint az elmébe"

Ezt találtam erre:"Létezik a tudható megragadása,



csak-tudat voltának megragadásán keresztül,

és ezen tudható ‘tárgy’ nem-megragadásán keresztül ott van a tudat nem-megragadása is."
Tehát azért akkora vita itt nem lehet,mert az egyik rendszer igy a másik ugy oldja meg a problémát.
http://www.tarrdaniel.com/documents/BuddhistaIsmeretelmelet/trisvabhava.htm

nibbana

  • Vendég
Re:Csak Tudat és a Buddha
« Válasz #2 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 16:36:16 »
Kedves hop.pala:)"A lényeg hogy egyik buddhista iskolát tagadni a másik érveivel dőreség."-Jómagam tapasztalatból beszélek,nem 1 vonal,v iskola nevében.Amit Tudatnak vélsz,v Látónak,V Felsőbb Énnek-az csak a tudat játéka.Ismerem,láttam,átéltem ezeket.Aztán rájössz,h ha valamit nagyon akarsz azt a tudatod legyártja neked,de ez csak káprázat.Nem csak elméletből okoskodom itt.De a Felsőbb Énről már vitatkoztál itt eleget.A Tudat csak ennek 1 másik neve.A csak tudat tan a Tudat egyedülvalóságát hirdeti.Azt mondja,minden más káprázat.Én meg azt mondom,h ez is csak káprázat.Ahogy minden más is,ha azt akarjuk.V semmi sem.V mindkettő.V egyik sem.És még reggelig sorolhatnám a milliónyi variációt,szemléletet,nézőpontot,mindenek relativitását stb.stb. De legyen neked igazad,bármi is az,ha békét ad-jó:)Metta:)


hop.pala

  • Vendég
Re:Csak Tudat és a Buddha
« Válasz #3 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 16:45:14 »
"De a Felsőbb Énről már vitatkoztál itt eleget." Ne keverd össze a dolgokat barátom itt a csak tudat tanról irtam,a másik topicba irok ha arról akarok irni.

nibbana

  • Vendég
Re:Csak Tudat és a Buddha
« Válasz #4 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 16:59:41 »
A Felsőbb én,a Tudat,az Isten, Brahma,Jézus-ezek mind ugyanannak az Egynek  nevei.:)Annak az Egynek,akibe azok kapaszkodnak,akiknek még szükségük van önmagukon kivül más kapaszkodóra.De Buddha hagyatéka ez-önmagatokban leljetek menedékre,minden más külső menedék nélkül.Metta:)

hop.pala

  • Vendég
Re:Csak Tudat és a Buddha
« Válasz #5 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 17:10:34 »
akkor te gondolod többet tudsz mint a dalai láma?
"Akik viszont nem képesek megbirkózni,az igazként ismert dolgok illékonyságával,azok számára a csittamátrinok,Vaszubandhu és mások teoriája kinálkozik megoldásul,amely tagadja a külvilág objektumait,de ragaszkodik a tudat valóságos meglétéhezz"-ez a Dalai Láma idézet-A Tibeti buddhizmus-könyvből van.
"akiknek még szükségük van önmagukon kivül más kapaszkodóra."-Értem,tehát csak te és csakis te.Elég éntelen filozofia.
Szerintem Buddhára azért szükség van.A hármas menedék se kimondottan rólad szól.

nibbana

  • Vendég
Re:Csak Tudat és a Buddha
« Válasz #6 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 17:11:29 »
"Elég éntelen filozofia."-Igy van:)Metta:)

nibbana

  • Vendég
Re:Csak Tudat és a Buddha
« Válasz #7 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 17:17:29 »
Kedves hop.pala:)"Szerintem Buddhára azért szükség van.A hármas menedék se kimondottan rólad szól."Akinek menedékekre,Buddhákra.Lámákra van szükségük-tegyék,forduljanak hozzájuk menedékért.Jómagamnak valóban nincs szükségem semmiféle menedékre.Még "önmagamra" sem.Mivel egyik sem létezik.Nincs sehol semmiféle menedék!Metta:)

nibbana

  • Vendég
Re:Csak Tudat és a Buddha
« Válasz #8 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 17:19:46 »
"Elég éntelen filozofia."-Igy van:)Metta:)

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Csak Tudat és a Buddha
« Válasz #9 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 17:20:09 »
A Csak tudat (csittamátra) nevű buddhista iskola nem állítja egyáltalán, hogy egyedül a tudat lenne valóságos.

Vaszubandhu írja:

"Még a „csak tudat van” - megtapasztalás sem jelenti azt, hogy csak abban megállapodott, mert maga elé állít valamit.
Ha pedig a tudat semmilyen támpontot nem tapasztal, akkor a „csak-tudatban” megállapodik, mert ha a felfogandó nem létezik, akkor nem létezik ennek felfogása sem.
Ebben nincs tudat, nincs tapasztalás, ez a világfeletti megismerés, az alap átalakítása a kettős romlás eltüntetése révén."

nibbana

  • Vendég
Re:Csak Tudat és a Buddha
« Válasz #10 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 17:20:43 »

Kedves hop.pala:)"Szerintem Buddhára azért szükség van.A hármas menedék se kimondottan rólad szól."Akinek menedékekre,Buddhákra.Lámákra van szükségük-tegyék,forduljanak hozzájuk menedékért.Jómagamnak valóban nincs szükségem semmiféle menedékre.Még "önmagamra" sem.Mivel egyik sem létezik.Nincs sehol semmiféle menedék!Metta:)

hop.pala

  • Vendég
Re:Csak Tudat és a Buddha
« Válasz #11 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 17:25:42 »
Frappáns válasz,mindenesetre Buddhának nem az lenne a véleménye a csak tudat tanról amit idéztél,mivel minden iskola mögött biztossan állnak buddhák (sziddhik),ugyhogy szerencsésebb lenne nem a therevada leszólja a mahajanát stilusban,hanem leirom a therevada szépségeit stilusban irnod.

nibbana

  • Vendég
Re:Csak Tudat és a Buddha
« Válasz #12 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 17:27:59 »
"mert ha a felfogandó nem létezik, akkor nem létezik ennek felfogása sem.
Ebben nincs tudat, nincs tapasztalás, ez a világfeletti megismerés, "-ez stimmel.Ezt ismerem.A többi csak káprázat:)Metta:)

hop.pala

  • Vendég
Re:Csak Tudat és a Buddha
« Válasz #13 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 17:35:07 »
No Astus akkor részemről ez igy rendben is van.

nibbana

  • Vendég
Re:Csak Tudat és a Buddha
« Válasz #14 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 17:37:02 »
Kedves hop.pala:)Nem a théraváda és a mahajana közti ellentmondásokról van szó.Hanem tényekről,amiket tapasztaltam.Nem elméletből irogatok itt,hanem tapasztalatból.Mindegy számomra melyik iskola mit állit,csak azt hiszem el,amit megtapasztaltam és csak arról irok.Metta:)