Szerző Téma: Jógácsára és végső tudat  (Megtekintve 9396 alkalommal)

nibbana

  • Vendég
Jógácsára és végső tudat
« Dátum: 2012. Szeptember 14. - 07:45:27 »
yogacsára,csak-tudat tan,tantrikus vonalak,tibeti családi vonalak stb.stb.Metta:)

nibbana

  • Vendég
Re:Jógácsára és végső tudat
« Válasz #1 Dátum: 2012. Szeptember 14. - 07:51:31 »
A kritériumok a Négy Dhamma Pecsét:Minden összetett állandótlan.Minden összetett szenvedésteli.Minden jelenség éntelen.A nibbána:nyugalom.--Aki ezzel egyetért,belátja az nevezhető buddhistának.Metta:)

hajovonta

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 285
    • Profil megtekintése
    • hajovonta weboldal
Re:Jógácsára és végső tudat
« Válasz #2 Dátum: 2012. Szeptember 14. - 07:53:40 »
A kritériumok a Négy Dhamma Pecsét:Minden összetett állandótlan.Minden összetett szenvedésteli.Minden jelenség éntelen.A nibbána:nyugalom.--Aki ezzel egyetért,belátja az nevezhető buddhistának.Metta:)

A jógácsára, amelynek nem vagyok nagy szakértője, mennyiben sérti meg a Négy Dharma-pecsétet?
"Hogyan tanítanak meg valakit arra, hogy halkan olvasson magában? Honnan tudjuk, hogy képes rá? Honnan tudja ő maga, hogy azt teszi, amit követelnek tőle?"
(Ludwig Wittgenstein)

A veszekedés nem vita.

nibbana

  • Vendég
Re:Jógácsára és végső tudat
« Válasz #3 Dátum: 2012. Szeptember 14. - 07:56:12 »
a yogacsára nem felel meg a -minden jelenség éntelen-kritériumának.Metta:)

hajovonta

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 285
    • Profil megtekintése
    • hajovonta weboldal
Re:Jógácsára és végső tudat
« Válasz #4 Dátum: 2012. Szeptember 14. - 08:03:19 »
a yogacsára nem felel meg a -minden jelenség éntelen-kritériumának.Metta:)

És minek tulajdonít énséget? A tudatnak?
"Hogyan tanítanak meg valakit arra, hogy halkan olvasson magában? Honnan tudjuk, hogy képes rá? Honnan tudja ő maga, hogy azt teszi, amit követelnek tőle?"
(Ludwig Wittgenstein)

A veszekedés nem vita.

nibbana

  • Vendég
Re:Jógácsára és végső tudat
« Válasz #5 Dátum: 2012. Szeptember 14. - 09:24:55 »
A buddha-tudatnak.Metta:)

nibbana

  • Vendég
Re:Jógácsára és végső tudat
« Válasz #6 Dátum: 2012. Szeptember 14. - 09:39:59 »
"A jógácsára sajátos, a buddhista alaptanításokon túli tanítás-magva így foglalható össze röviden:

    1. A megismerés objektuma, a „dolog magában” (vasztu-mátra) megismerhetetlen, vagy nem létezik. A lét végső soron pusztán megismerés, a tudomások összessége.

    2. A tudat nem rátekintő, szubjektív-individuális kategória, hanem végső, az alany-tárgy viszonyon túli princípium, amiben illuzórikusan tükröződik alany-tárgy viszony.

    3. A tudomások (és tudatok) hierarchikus viszonyban állnak. A legalsó szintet a szenvek (klésa) és a karmikus meghatározottságok által motivált szenves tudat (klista-manasz) képezi. Ennek működése tünteti fel a világot objektívnak. Legfelül egyfajta végső tudatminőség áll. Ez minden lény sajátja, ez a megvilágosodás, a buddhaság közvetítője és közege.

    4. A végső megvilágosodás, az ellobbanás tudatállapotától ugyancsak tudati természetű jelenségek választanak el. Legfontosabb ezek közül a szenves tudat és a valótlan képzelgés (abhúta-parikalpa).

    5. A megvilágosodás szellemi gyakorlatokkal, a tudat megismerése és megtisztítása révén valósítható meg. Ennek módszerei: a szemlélődés (darsana), a tudatfolyamatok elcsendesítése és uralma (bhávaná, nisthá), valamint az elmélyedés (szamádhi).

    6. Így a szellemi tisztulás útján járó az elmélyedés révén felismeri a tartamok (dharma) és az énszemély (pudgala) magátlanságát (nairátmja), a lét illúzió-természetét, tökélyharcossá (bódhiszattva) válik, buddha-tudatra tesz szert."-Azaz "megszerzi,birtokolja,enyémnek" tekinti a buddha-tudatot.Kiragad egyet az öt halmazból,és felmagasztalja,végső principiumként kezeli,holott ez is csak egy az öt halmazból,amik mind feltételesek,mulandók,szenvedésteliek.Metta:)

nibbana

  • Vendég
Re:Jógácsára és végső tudat
« Válasz #7 Dátum: 2012. Szeptember 14. - 09:42:40 »
És komoly tévedésben van a megszabadulást illetően,amit tudatállapotnak hisz.A nibbána nem egy tudatállapot.Metta:)

hop.pala

  • Vendég
Re:Jógácsára és végső tudat
« Válasz #8 Dátum: 2012. Szeptember 14. - 10:14:59 »
"Az első szakasz a szemlélődés útja (darsana márga), amelyben a figyelmet a tudattartalmakra
irányítjuk és tudatosítjuk azok három jellegzetességét (trilakkhaná), vagyis, hogy azok
állandótlanok, szenvedés jellegűek, és ÉN-nélküliek.
A második szakasz az azonosulás útja (bhávana márga), amelyben valóságként éljük át a
tudatban megjelenő vagy szándékosan előidézett (imaginált) jelenséget.
A harmadik szakasz a megszüntetés útja (nistha márga), amelyben tudatosítjuk, hogy amit
tapasztaltunk az csupán a saját tudatunk produktuma, majd szétoszlatjuk a jelenséget, s ezáltal érjük el a Tudat tiszta kiüresitett állapotát"
http://www.abbcenter.com/_up/kidolgozotttetelek/Buddhista_filozofia.pdf
Tehát látszik a végén senki nem birtokol semmit,hanem itt is mint más rendszerben is megérti az ürességet.Ez a jogacsárá.

nibbana

  • Vendég
Re:Jógácsára és végső tudat
« Válasz #9 Dátum: 2012. Szeptember 14. - 13:23:48 »
"s ezáltal érjük el a Tudat tiszta kiüresitett állapotát"-Miért van a tudat nagybetüvel irva?mi ez a nagybetüs Tudat?Metta:)

nibbana

  • Vendég
Re:Jógácsára és végső tudat
« Válasz #10 Dátum: 2012. Szeptember 14. - 13:36:11 »
Mert-Kiragad egyet az öt halmazból,és felmagasztalja,végső principiumként kezeli,holott ez is csak egy az öt halmazból,amik mind feltételesek,mulandók,szenvedésteliek.Metta:)

nibbana

  • Vendég
Re:Jógácsára és végső tudat
« Válasz #11 Dátum: 2012. Szeptember 14. - 13:44:38 »
Buddha soha sehol nem irta nagybetüvel a tudat szót.Nem véletlenül.A tiszta Tudat egy későbbi találmány,abszolutizálja a tudatot ,nem hinném,h rábólintana.Metta:)

nibbana

  • Vendég
Re:Jógácsára és végső tudat
« Válasz #12 Dátum: 2012. Szeptember 14. - 13:45:48 »
A tudottat közvetlen tudással ismeri meg, mint tudottat. Miután közvetlen tudással megismerte a tudottat, mint tudottat, nem fogja fel a tudottat [mint önmagát]; nem fogja fel tudottban [magát]; nem fogja fel tudottól [elkülönítve, vagy származtatva magát]; nem fogja fel úgy, hogy „a tudott az enyém“; nem élvezi a tudottat. Mi a magyarázata? Mert megértette, hogy az élvezet a szenvedés gyökere, hogy a létezésnek [mint kondicionált állapotnak] születés a velejárója, és hogy ami lett, annak számára szükségszerű az öregedés és a halál. Ezért jelentem ki, szerzetesek, hogy a Tathāgata minden vágy teljes felszámolása, kioltása, megszüntetése, feladása és elhagyása révén fölébredt a legmagasabb tökéletes megvilágosodásra.

nibbana

  • Vendég
Re:Jógácsára és végső tudat
« Válasz #13 Dátum: 2012. Szeptember 14. - 13:55:12 »
 SN 35.24 Pahānāya Sutta

Amit el kell engedni

- Szerzetesek! A Mindent fogom nektek tanítani, mely egy olyan jelenség, amit el kell engedni. Hallgassatok figyelmesen, beszélni fogok.

- Ahogy kívánod, urunk — válaszolták a szerzetesek.

- És mely Minden az a jelenség, amit el kell engedni? — mondta a Magasztos.

A szemet el kell engedni1. A formát el kell engedni. A szem tudatosságát el kell engedni. A szemnél létre jövő érintkezést2 el kell engedni. És bármit, ami keletkezik és függ a szemnél létre jövő érintkezéstől – akár gyönyörként megtapasztalt, akár fájdalomként, akár sem-nem-gyönyör-sem-nem-fájdalomként megtapasztalt – el kell azokat is engedni.

A fület el kell engedni. Hangokat el kell engedni....

Az orrot el kell engedni. Az illatokat el kell engedni...

A nyelvet el kell engedni, az ízeket el kell engedni...

A testet el kell engedni. A testtel érzékelhető tapintásokat el kell engedni...

Az elmét el kell engedni. A gondolkodást el kell engedni. Az elme tudatosságát el kell engedni. Az elménél létre jövő érintkezést3 el kell engedni. És bármit, ami keletkezik és függ az elménél létre jövő érintkezéstől – akár gyönyörként megtapasztalt, akár fájdalomként, akár sem-nem-gyönyör-sem-nem-fájdalomként megtapasztalt – el kell azokat is engedni.

Ezt hívják a Mindennek, mely egy olyan jelenség, amit el kell engedni.

hop.pala

  • Vendég
Re:Jógácsára és végső tudat
« Válasz #14 Dátum: 2012. Szeptember 14. - 22:01:56 »
"Mert-Kiragad egyet az öt halmazból"-ez csak a te elmekreálmányod te is tudod,nem mondta senki ezt.
"Buddha soha sehol nem irta nagybetüvel a tudat szót.Nem véletlenül.A tiszta Tudat egy későbbi találmány,abszolutizálja a tudatot ,nem hinném,h rábólintana.Metta:)"-kicsit lemaradtál
,ugyanis Buddha erre rég rábolintott.Buddha óta ugyanis minimum több ezer ember világosodott meg és ezt a tant is akik alkották valószinűleg jónéhányan megvilágosodottak voltak.Ugyhogy értelmetlen kritizálni bármelyik buddhista tant is,mert ezek az emberek messze felülmulnak minket,legfeljebb arról lehet beszélgetni hogy kinek melyik szimpatikusabb.

" Így a szellemi tisztulás útján járó az elmélyedés révén felismeri a tartamok (dharma) és az énszemély (pudgala) magátlanságát (nairátmja), a lét illúzió-természetét, tökélyharcossá (bódhiszattva) válik, buddha-tudatra tesz szert."-Azaz "megszerzi,birtokolja,enyémnek" tekinti a buddha-tudatot.Kiragad egyet az öt halmazból,
,végső principiumként kezeli,holott ez is csak egy az öt halmazból,amik mind feltételesek,mulandók,szenvedésteliek.Metta:)"-ezt komolyan gondolod hogy egy megvilágosodott ezt teszi?Kiragad az öt halmazból aki túljutott rajta?


"és felmagasztalja"-Ezen a tudatszinten kezdődik az igazi együttérzés.