Szerző Téma: felsőbbrendű én  (Megtekintve 4922 alkalommal)

Anwar

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 22
    • Profil megtekintése
felsőbbrendű én
« Dátum: 2013. Október 06. - 09:58:58 »
Kedves Buddhisták!

Felsőbbrendű én-ről lenne egy pár kérdésem.

1. Pontosan mi az a felsőbbrendű én? Azt értem (remélem jól), hogy a Buddhizmusban tulajdon képen nincs benne a lélek fogalma, szóval az nem lehet. Akkor tulajdonképpen mi a felsőbb én? Mert azt hallottam, hogy az fog reinkarnálódni és egom elpusztul halálom alkalmával. Na, de ha reinkarnálódik akkor az nem ugyan az mint a lélek? Most ezt nem értem egészen...

2. Amikor  a Vipásszána meditációt gyakorlom akkor a megfigyelő a felsőbbrendű én ami figyeli a gondolataimat és érzelmeimet, amelyet az egó-m generál?

3. Miért van egó, ha elég lenne a felsőbb én is? Mitől alakul ki? És miért?

4. Hallottam valami olyasmit, hogy a felsőbbrendű én hozza létre a valóságot és, hogy ez összefügg a kvantummechanikával? Ez igaz? Mármint úgy értem tényleg így van a buddhista kozmológiában?

5. Hogy lehet megkülönböztetni a felsőbb én cselekedeteit, gondoltait, érzelmeit stb. az egó cselekedeteitől, gondoltaitól, érzelmeitől?

6. Ha a felsőbbrendű én tárolja az előz élet emlékeit, hogyan tudom "megkérni", hogy elmondja nekem mi voltam előző inkarnációmban.
Valami meditációs gyakorlatot tudnátok írni?
(Azért lenne fontos, hogy végre megértsem mi a célom itt, mit rontottam el, hogy a számszárába születtem) Bár kipróbáltam a regressziós hipnózist, házilag egy videóval, és azóta mint ha lenne egy-két emlékem, de hogy ez mennyire valóságos vagy csak képzelődés azt nem tudom...

A válaszokat előre is nagyon köszönöm!
Minden jót!

ui. A kérdések nem provokálásból lett feltéve. Tényleg nem értem pontosan.

hop.pala

  • Vendég
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #1 Dátum: 2013. Október 06. - 11:23:11 »
Erről a témáról már nagyjából kiirtam magam.

"(Azért lenne fontos, hogy végre megértsem mi a célom itt, mit rontottam el, hogy a számszárába születtem)"
Ugy is lehet venni hogy nem te születtél le ide,rossz kérdés.

." Na, de ha reinkarnálódik akkor az nem ugyan az mint a lélek? Most ezt nem értem egészen..."
A therewada buddhizmus inkább komplett életfolyammal,bhavanga foglalkozik.Elvileg nincs olyan változatlan rész ami reinkarnálódik,ezért nem lélek.

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #2 Dátum: 2013. Október 06. - 11:26:23 »
1. Ilyen, hogy "felsőbbrendű én" nem létezik a buddhizmusban. Ahogy mondod, gyakorlatilag ugyanaz volna, mint a halhatatlan lélek. Ami van, az a folyamatosan változó tudat, ami nem egyéb, mint a gondolkodás, érzések, emlékek, s az egyéb szellemi működések és tapasztalatok. A tudatban van a ragaszkodás is, a megszokások, a hajlamok, s ez az, ami az újraszületést mozgatja. Vagyis a ragaszkodás következtében van az, hogy az ember újra és újra kötődik a testi és tudati tapasztalatokhoz.

2. A gondolatok megfigyelésének képessége a tudat része, azonban ez nem egy felsőbb én, hanem egyszerűen a tudatosság. Ugyanilyen módon tudatos vagy arra, amit látsz, hallasz, érzel, stb. De nem találsz sehol egy olyan tudatosságot, amit leválaszthatnál a tapasztalt dolgokról, tehát nem létezik külön egy független figyelő. Figyelem csak a megfigyelt dolgok viszonyában létezik.

3. Az "egó" sem egy buddhista fogalom. Ami van, az a jelenségekhez, tapasztalatokhoz való ragaszkodás. Vagyis azt szokás énnek nevezni, amivel azonosulunk. Ez lehet gyakorlatilag bármilyen tapasztalat. Azt képzelni, hogy létezik a tapasztalt dolgok mögött/fölött egy tapasztaló/figyelő/tudatosság az az "én képzet", vagyis annak képzete, hogy van egy állandó én, ami pillanatról pillanatra ugyanaz marad. Ez az énség káprázata, a halhatatlan lélek téves hite.

4. Nincs ilyen a buddhista kozmológiában. Olyan van, hogy a tudat a legmeghatározóbb tényezője annak, amit és ahogyan tapasztalsz. Ez az, hogy a tapasztalatok egészéből arra figyelsz, arra összpontosítasz, ami felkelti az érdeklődésedet, különösképpen ami érzelmeket és ítéleteket vált ki. Például egy tömegből azok az emberek tűnnek fel, akiket szépnek vagy épp rondának tartasz, mert mindkettő érzéseket és ítéleteket vonz magával, illetve maga az, hogy szépnek/rondának látod, egy ítélet és érzés. Ettől a tapasztalat emlékezetesebbé válik, jobban kötődsz hozzá, s ebben önmagadat is meghatározod, mint akinek tetszik vagy nem tetszik valami. Ebből jönnek aztán a hajlamok és végső soron az újraszületés.

5. Mint mondtam, nincs sem felsőbb én sem egó a buddhizmusban. A cselekedetek kapcsán a kérdés az, hogy valami káros vagy üdvös, tehát ártó vagy építő, rossz vagy jó. A tetteddel segítesz másoknak (és magadnak) vagy inkább ártasz. De lehet az is, hogy egy cselekedet semleges, se nem használ, se nem árt. Illetve az is lehet, hogy egy cselekedet egyik sem, hanem elősegíti azt, hogy megszabadulj a ragaszkodásoktól.

6. Mindenki eleve a szamszárában van, s nem oda került valahonnan máshonnan. A szamszárát a ragaszkodások tartják fenn. Figyeld meg azt, ahogyan a saját tudatod működik, ahogyan egyes dolgokhoz vonzódsz, míg másokat visszataszítónak találsz. Itt láthatod meg a saját hajlamaidat és indíttatásaidat.

Anwar

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 22
    • Profil megtekintése
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #3 Dátum: 2013. Október 07. - 08:32:26 »
Értem köszi a választ!

nincs888

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 81
    • Profil megtekintése
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #4 Dátum: 2013. Október 10. - 21:17:04 »
és megtapasztalható a végső valóság?

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #5 Dátum: 2013. Október 10. - 23:37:36 »
Amit a buddhizmus végső valóságnak nevez (éntelenség, üresség, nirvána), az természetesen igen, s ez fontos is.

nincs888

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 81
    • Profil megtekintése
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #6 Dátum: 2013. Október 11. - 18:14:53 »
Ez viszont azt jelenti logikusan végiggondolva, hogy a tudatosságnak létezik egy olyan része ami túlmutat a szamszárán, és nem része annak hanem, a végső valóság része igaz? Hiszen a nirvána nem a szamszára része, viszont ha megtapasztalható a nirvána állapot akkor a tapasztaló se része a szamszára illúziójának .. nem?
« Utoljára szerkesztve: 2013. Október 11. - 18:19:06 írta nincs888 »

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #7 Dátum: 2013. Október 11. - 21:00:38 »
A szamszára nem más, mint a ragaszkodás, melynek gyökere a jelenségek éntelenségének, ürességének nem tudása. Felismerve az ürességét a jelenségeknek megszűnik a ragaszkodás, tehát megvalósul a nirvána. Vagyis, sem a szamszára, sem a nirvána nem valamiféle lény vagy dolog, hanem a tudat különböző működése. Épp ezért nincs arról szó, hogy valami a szamszárán/nirvánán kívül vagy belül van, mivel ezek nem helyek vagy dimenziók.

nincs888

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 81
    • Profil megtekintése
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #8 Dátum: 2013. Október 11. - 21:51:33 »
akkor miért különböztetünk meg abszolút és relatív valóságot?

hop.pala

  • Vendég
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #9 Dátum: 2013. Október 11. - 22:39:38 »
"akkor miért különböztetünk meg abszolút és relatív valóságot?"

Igy:
" Ha nincs rövid,
Hosszú sem lesz magában;
Ha nem lobban láng,
Fény sem támad.

50.

Ha az ember látja, hogy így keletkezik ok és okozat,
S elismeri a sokféleség alapján születő
Köznapi tapasztalat valóságát,
A nemlétezést nem fogadja el.

51.

Ha pedig rájön, hogy megszűnik a valóság,
Ha sokféleség nincsen,
Nem vallja a létezést sem;
A kettősségtől függetlenül így lesz szabad. "

hop.pala

  • Vendég
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #10 Dátum: 2013. Október 11. - 22:50:31 »
Vagy:
"Az első fázisban a gyakorló nem érzékeli a szamszara és nirvána kettősségét, sőt azt sem érti, hogy a szamszara az szamszara, ezért fogalma sincs arról, hogy elérheti a nirvánát. Ezután a két következő fázisban a szemszara és nirvána ellentétben állnak egymással, az elsőben intellektuálisan, a másodikban tapasztalati szinten. És végül a két utolsó fázisban a szamszara kiküszöbölődik, és így a szamszara és nirvána kettőssége eltűnik11."
http://www.kamala.hu/alap.php?mi=tanitasok&a=9&s=45

nincs888

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 81
    • Profil megtekintése
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #11 Dátum: 2013. Október 12. - 16:52:04 »
Oké, de a tudatosság ami tudatában van önmaga létezésének egy olyan jelenség ami zárt mivel ez nincs ok okozati függésben más jelenséggel...tehát a tudatosság ezen aspektusával a jelenség egy független zárt kört alkot ami nincs függésben más jelenséggel

hop.pala

  • Vendég
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #12 Dátum: 2013. Október 12. - 17:03:29 »
Hát most gondba vagyok,mert az utolsó hozzászólásomat innen elméletileg töröltem és átraktam a másik topicba de most látom itt is megvan.Elvileg az utolsót már nem ide szántam.
Ezeket meg nem mondtam hogy:
"Oké, de a tudatosság ami tudatában van önmaga létezésének ...stb"
Ezek egyiben sem szerepelnek.
« Utoljára szerkesztve: 2013. Október 12. - 17:05:42 írta hop.pala »

hop.pala

  • Vendég
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #13 Dátum: 2013. Október 12. - 17:07:14 »
Na most jó.Az utolsó másik topic.

nincs888

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 81
    • Profil megtekintése
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #14 Dátum: 2013. Október 12. - 19:11:09 »
Mi miben nem szerepel?