Szerző Téma: felsőbbrendű én  (Megtekintve 4923 alkalommal)

hop.pala

  • Vendég
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #15 Dátum: 2013. Október 13. - 04:06:48 »
Mivel továbbra is ide irsz,ide válaszolok.Ezt nem irtam:
"Oké, de a tudatosság ami tudatában van önmaga létezésének egy olyan jelenség ami zárt mivel ez nincs ok okozati függésben más jelenséggel...tehát a tudatosság ezen aspektusával a jelenség egy független zárt kört alkot ami nincs függésben más jelenséggel"
Viszont ott a Nagarjunavers harmadik verszaka,ezért az válasz :
"Ha pedig rájön, hogy megszűnik a valóság,
Ha sokféleség nincsen,
Nem vallja a létezést sem;
A kettősségtől függetlenül így lesz szabad. "
Nagarjuna

Más jellegű válasz:
 a 12 tagú oksági lánc a nemtudással kezdődik.

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #16 Dátum: 2013. Október 13. - 16:10:27 »
Oké, de a tudatosság ami tudatában van önmaga létezésének egy olyan jelenség ami zárt mivel ez nincs ok okozati függésben más jelenséggel...tehát a tudatosság ezen aspektusával a jelenség egy független zárt kört alkot ami nincs függésben más jelenséggel

Ilyen zárt tudatosság nem létezik. Egyrészt, az öntudat az én és a más megkülönböztetésén alapszik, más nélkül pedig én sincs. Másrészt, egy olyan tudatosság nincs, ami önmagában állna, mivel az mindig valamiről való tudatosság. Ez lehet külső (látvány, hang, szag, íz, tapintás) vagy belső (érzések, gondolatok) jelenség. Olyan, hogy önmagában álló tudatosság, ami pusztán a tudatosság ténye, nincs semmi haszna vagy jelentősége, mivel mindentől különállóan létezne. Ezért nem létezik tudatosság önmagában, s így nincs olyan tudatosság, ami csupán önmaga létének lenne tudatában.

Natália

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 3
    • Profil megtekintése
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #17 Dátum: 2016. Január 20. - 14:43:33 »
Írta: Astus
« Dátum: 2013. Október 06. - 11:26:23 »
Idézet beszúrása
1. Ilyen, hogy "felsőbbrendű én" nem létezik a buddhizmusban. Ahogy mondod, gyakorlatilag ugyanaz volna, mint a halhatatlan lélek. "

Igen, igen de melyik vallás szerinti milyen halhatatlan lélek? Károli Gáspár fordításában pl. a "halhatatlan lélek" kifejezés a Bibliában nem szerepel
(www.biblia.hu) egyébként. Az ugyanitt elérhető angol verzió szerint az újszövetségben 55 esetben kerül szóba a soul egyetlen egyszer sincs szó azonban arról, hogy halhatatlan lenne vagy bármi ilyesmi. Az ószövetségben nyilván kizárt a dolog de ezért 443 találatot, és tehát a lélek mellett a halhatatlan jelző nem szerepel. És hát ezért is nehéz innen nekünk a buddhizmust - mihez képest - megérteni.

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #18 Dátum: 2016. Január 22. - 14:57:51 »
Igen, igen de melyik vallás szerinti milyen halhatatlan lélek? Károli Gáspár fordításában pl. a "halhatatlan lélek" kifejezés a Bibliában nem szerepel
(www.biblia.hu) egyébként. Az ugyanitt elérhető angol verzió szerint az újszövetségben 55 esetben kerül szóba a soul egyetlen egyszer sincs szó azonban arról, hogy halhatatlan lenne vagy bármi ilyesmi. Az ószövetségben nyilván kizárt a dolog de ezért 443 találatot, és tehát a lélek mellett a halhatatlan jelző nem szerepel. És hát ezért is nehéz innen nekünk a buddhizmust - mihez képest - megérteni.

Nem csak a Biblia létezik, a kereszténységben sem.

"Az Egyház tanítja, hogy minden egyes szellemi lelket Isten közvetlenül teremt -- nem a szülők "hozzák elő" --; azt is tanítja, hogy a lélek halhatatlan; nem vész el, amikor a halálban elválik a testtől, és a végső föltámadásban újra egyesülni fog a testtel."
(KEK 1.§6.II.366)

lótusz

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 20
    • Profil megtekintése
Re:felsőbbrendű én
« Válasz #19 Dátum: 2017. Március 13. - 13:07:18 »
Semmilyen én nem létezik sehol. Minden ami megjelenik, mulandó. A tudatosság folyton változik, megszűnik, majd újra keletkezik egy új tudatosság. Az a tudatosság amit a következő pillanatban tapasztalsz, már egy új tudatosság, egy másik tudatosság. Hiszen a tudattartalmak folyamatosan változnak. A test is elmúlik. A test sem én vagyok, és a tudatosság sem én vagyok. Nincs semmiféle én. Minden ami megjelenik, az el is múlik.
« Utoljára szerkesztve: 2017. Március 13. - 13:12:09 írta lótusz »
Théraváda meditációk Buddha tanítóbeszédei és tanítók könyvei alapján:

THÉRAVÁDA BLOG http://theravada.blogger.hu/