Szerző Téma: Rövid bevezető a buddhizmusba  (Megtekintve 11761 alkalommal)

plumbeus

  • Anágámi
  • **
  • Hozzászólások: 468
    • Profil megtekintése
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #15 Dátum: 2011. Április 09. - 15:55:14 »
Astus

Eddig azt hittem sóvárgás, ragszkodás, tudatlanság de Te jobban tudod. Ez a gyűlöletegyenesen meglepetésként ért, azt eddig a vágyakozás gyakori következményének véltem.

plumbeus

  • Anágámi
  • **
  • Hozzászólások: 468
    • Profil megtekintése
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #16 Dátum: 2011. Április 09. - 15:57:55 »
És akkor az újraszültés egyik gyökéroka a gyűlölet..hát nem tudom.

plumbeus

  • Anágámi
  • **
  • Hozzászólások: 468
    • Profil megtekintése
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #17 Dátum: 2011. Április 09. - 16:00:14 »
:)
Örök és független lélek nincs, hogy nincs halhatatlan az is igaz, de szerintem nem segíti itt és most az újraszületés magyarázását, én azt mondanám örök lélek nincs

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #18 Dátum: 2011. Július 15. - 19:19:16 »
A legújabb változat! Továbbra is várom a véleményeket.
« Utoljára szerkesztve: 2011. Július 15. - 19:23:01 írta Astus »

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #19 Dátum: 2011. Július 25. - 16:29:17 »
Sokat beszélsz a tapasztalatokról, miközben láthatólag nem veszed tudomásul sem azt, hogy ez egy fórum, illetve azt, hogy a tapasztalatokat nem lehet közvetlenül megosztani. A tanítás az, amit meg lehet osztani és ami aztán elvezethet a belátáshoz. Az nem vezet sehova, ha csak azt ismétled, hogy a tapasztalatok milyen fontosak, miközben a tapasztalataidat és a mondandódat a tapasztalat fontosságán kívül képtelen vagy közvetíteni. Ez olyan, mintha egy főzőműsorban végig csak azt hajtogatnák, hogy fontos az evés, mert különben éhen halunk - ami elég közhelyes talán még szerinted is - de sem recepteket nem osztanának meg, sem tanácsokat nem adna a főzést illetően, még csak be sem mutatná az étel elkészítésével és fogyasztásával kapcsolatos tudását. Egyszerűen csak bámul a kamerába egy ismeretlen ember, aki azt mondogatja, milyen fontos az evés.

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #20 Dátum: 2011. Július 25. - 16:48:05 »
Talán van valamilyen része a bevezetőnek, ami szerinted téves? Mert ha a szövegről van véleményed, örömmel látom. Ha rólam van véleményed, akkor azt legfeljebb azokra a bejegyzésekre tudod alapozni, amiket itt olvastál tőlem. Ha nincs azon túl véleményed, hogy a tapasztalatok fontosak, akkor azt már elmondtad, sokszor, és szerintem mindenki értette.

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #21 Dátum: 2011. Július 25. - 17:13:41 »
van.ez téves."A buddhizmus szerint nem csak emberként lehet születni, sőt, az emberi születés igen ritka.
A hat birodalom a következők: poklok, éhes szellemek, állatok, emberek, titánok, istenek"---megjártam mindegyik birodalmat.legtöbbet a forma nélküli birodalmakban időztem,leirhatatlan extázisban..nos-ezek a végső szempontból nézve csak a tudat játékai.annak aki lát-semmi sincs:)csak a Béke:)

Nincs tévedés. A buddhizmus szerint létezik a hat birodalom. Hogy szerinted mi és hogyan létezik, arról nem írtam. Különben is, akkor szerinted sem az írás, sem a fórum nem létezik, csak a "Béke".

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #22 Dátum: 2011. Július 25. - 17:44:14 »
Addig jó, hogy van Béke. De ahhoz, hogy a végső igazságot ismerjük, előbb a viszonylagos igazsággal kell tisztába kerülni, majd pedig az utat végig járni. Ez az út áll az erkölcsi, meditációs és bölcseleti képzésből. Erről az útról írtam röviden. Mert hiába mondanám, hogy "van nirvána", ezzel így önmagában nincs mit kezdeni. Ez nem olyan, hogy "higgy a nirvánában és megmenekülsz", hanem olyan, hogy az ember már az alapvető erkölcsi előírások követésével is mérhetetlenül jobb létállapotokat tud elérni, mint azok nélkül, mely létállapotok természetesen magukban foglalják a vonatkozó tudatállapotokat is. Ez gyakorlás, tapasztalat, erőfeszítés és tett. Hinni a nirvánában, ez egy elképzelés.

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #23 Dátum: 2011. Július 25. - 20:34:12 »
Érdekes, ahogy lefekteted a hagiográfiád alapjait, miközben a témáról egy szót sem szólsz.

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #24 Dátum: 2011. Július 25. - 21:14:05 »
Tehát te nem az írást kérdőjelezed meg, hanem az írót. Ezt hívják úgy, hogy argumentum ad hominem, ami egy érvelési hiba. Bár talán ez sem áll meg, érvelések híján.

Akár vannak tapasztalataim, akár nincsenek, az írás tekintetében lényegtelen, minthogy a buddhista tanításokról szól. Tehát aminek meg kell felelnie, azok a Buddha tanai, nem az enyémek.

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #25 Dátum: 2011. Július 25. - 21:30:48 »
Mint mondtam, a saját tapasztalataim itt lényegtelenek. Az pedig egészen nevetséges, hogy a te kritériumaidnak próbáljam megfeleltetni a gyakorlásomat, főképp hogy a Buddha tanításaival láthatólag nem hogy tisztában nem vagy, de még csak nem is tiszteled azokat. Akkor valóban számítana, hogy milyen élményeim voltak, ha ezekről beszélnék. De itt ezeket csak te hoztad szóba. Ha például ez egy meditációs élményeket tárgyaló téma lenne, akkor azokról lenne szó. Csakhogy ez nem az a topik, bármennyire furcsa is legyen számodra. Ha van az íráshoz kapcsolódó mondanivalód, mondd. Ha valami másról van, akkor tudom javasolni egy másik téma nyitását.

Semleges

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 205
    • Profil megtekintése
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #26 Dátum: 2011. Július 26. - 01:23:08 »
Buddha tapasztalataival is tisztában vagyok,mivel jó részüket magam is megtapasztaltam.

Itt a "magam is megtapasztaltam" elolvasása előtt nekem az ugrott be, hogy még Buddha tapasztalatai is tőled származnak. Vagy nem így van?

A meditációimvégzése közben egy ponton bennem is megjelent egy rendes adag nárcizmus és egoizmus. Azt hittem a világ legfaszább embere lettem és még a buddhizmust is magamtól találtam ki, felesleges a szúttákat tanulmányozni. Meg voltam róla győződve, hogy mindent tudok a buddhizmusról. Persze további tanulással és gyakorlással ez a túlfejlett egó azért úgy gondolom, hogy lecsendesedik fokozatosan :)

hajovonta

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 285
    • Profil megtekintése
    • hajovonta weboldal
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #27 Dátum: 2011. Július 26. - 07:52:51 »
Buddha tapasztalataival is tisztában vagyok,mivel jó részüket magam is megtapasztaltam.

Itt a "magam is megtapasztaltam" elolvasása előtt nekem az ugrott be, hogy még Buddha tapasztalatai is tőled származnak. Vagy nem így van?

A meditációimvégzése közben egy ponton bennem is megjelent egy rendes adag nárcizmus és egoizmus. Azt hittem a világ legfaszább embere lettem és még a buddhizmust is magamtól találtam ki, felesleges a szúttákat tanulmányozni. Meg voltam róla győződve, hogy mindent tudok a buddhizmusról. Persze további tanulással és gyakorlással ez a túlfejlett egó azért úgy gondolom, hogy lecsendesedik fokozatosan :)

Ja-ja, kezdő meditálók betegsége. Láttunk már ilyet :-)
Majd a vitákban kicsiszolódik.
"Hogyan tanítanak meg valakit arra, hogy halkan olvasson magában? Honnan tudjuk, hogy képes rá? Honnan tudja ő maga, hogy azt teszi, amit követelnek tőle?"
(Ludwig Wittgenstein)

A veszekedés nem vita.

hajovonta

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 285
    • Profil megtekintése
    • hajovonta weboldal
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #28 Dátum: 2011. Július 26. - 07:55:51 »
"Nem vagyok keresztény, nem vagyok zsidó, sem parszi, sem mohamedán. Nem vagyok keleti, nem vagyok nyugati, nem vagyok szárazföldi, nem vagyok tengeri. Nem a földből származom, sem a keringő égitestekből. Nem a föld szült, nem a víz, nem a levegő, nem a tűz. Nem Isten városából jöttem, nem a porból, nem az öröklétből, nem az örök változásból. Nem ezen a világon vagyok otthon, nem a túlvilágon, nem a paradicsomban, nem a pokolban. Apám nem Ádám, anyám nem Éva, nem az Édenkertből jöttem és nem az Édenkert angyalaitól. Az én helyem a nem-hely, nyomom a nyomtalan, se test, se lélek."

"Hódolat a Mindentudónak! A tiszteletreméltó Avalókitésvara Bódhiszattva a mélységes Pradzsnyápáramitá (a tökéletes bölcsesség) tanulmányozásakor a következőképpen gondolkodott:

Öt szkandha van, s ezeket a Buddha jellegük szerint üreseknek tartja.

- Ó, Sáriputra - mondta -, a forma üresség, s az üresség valójában forma. Az üresség nem különbözik a formától, a forma nem különbözik az ürességtől. Ami forma, az üresség, ami üresség, az forma.

- Ugyanez áll az érzékelésre, névre, fogalomra és tudásra.

- Ezért, ó, Sáriputra, minden dolog üresség jellegű, nem keletkeznek és nem szűnnek meg, nem szennyezettek és nem makulátlanok, nem tökéletlenek és nem tökéletesek. Itt, ó, Sáriputra, ebben az ürességben nincs forma, sem név, sem fogalom, sem tudatosság. Nincs szem, fül, orr, nyelv, test és tudat. Nincsenek formák, hangok, illatok, ízek, tapinthatók és tudat-tárgyak.

- Nincs szem, s így tovább, egészen addig, hogy: nincs tudat(osság elem).

- Nincs tudás, nincs tudatlanság, nem létezik a tudatlanság eltörlése, egészen addig, hogy: nincs romlás és nincs halál; nem létezik a romlás és halál eltörlése; nem létezik a szenvedés, a szenvedés eredete, a szenvedés megszüntetése, és a hozzá vezető út. Nincs tudás, nem létezik a nirvána elérése.

- Ezért, ó, Sáriputra, mivel nem létezik a nirvána elérése, a személy, aki eljutott a bódhiszattvák Pradzsnyápáramitájához, a gondolatok eltakaró hatása nélkül időzik, és e hatás megszűntével sem kezd remegni, mert legyőzött minden félnivalót, s végül eléri a nirvánát.

A múlt, jelen és jövő minden buddhája, miután tanulmányozta a Pradzsnyápáramitát, a legmagasabb tökéletes tudásra ébredt. Ezért érdemes ismerni a Pradzsnyápáramitá nagyszerű versét, a nagyszerű bölcsesség versét, a felülmúlhatatlan verset, a páratlan verset, mely lecsillapít minden kínt - ez így igaz, nem valótlan - a Pradzsnyápáramitában kinyilatkoztatott verset:

"Ó, bölcsesség, átment, átment, át a túlsó partra, megérkezett a túlsó partra. Szváhá!"

Így végződik a Pradzsnyápáramitá szíve."
http://tarrdaniel.com/documents/Mahayana/szivszutra.htm
"Hogyan tanítanak meg valakit arra, hogy halkan olvasson magában? Honnan tudjuk, hogy képes rá? Honnan tudja ő maga, hogy azt teszi, amit követelnek tőle?"
(Ludwig Wittgenstein)

A veszekedés nem vita.

hajovonta

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 285
    • Profil megtekintése
    • hajovonta weboldal
Re:Rövid bevezető a buddhizmusba
« Válasz #29 Dátum: 2011. Július 26. - 09:02:15 »
"Ja-ja, kezdő meditálók betegsége. Láttunk már ilyet :-)"valóban,örök kezdő vagyok:)

Ne szerénykedj. Te meditálsz itt a legjobban, mindenki láthatja.
"Hogyan tanítanak meg valakit arra, hogy halkan olvasson magában? Honnan tudjuk, hogy képes rá? Honnan tudja ő maga, hogy azt teszi, amit követelnek tőle?"
(Ludwig Wittgenstein)

A veszekedés nem vita.