Szerző Téma: A Dharma adománya  (Megtekintve 6514 alkalommal)

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:A Dharma adománya
« Válasz #15 Dátum: 2010. Október 04. - 21:44:39 »
Tehát nem adsz kéretlen tanácsot és nem beszélsz a buddhizmusról, ha nem kérdeznek róla?

Hát, igyekszem nem tolakodni sem a tanáccsal, sem a buddhizmussal. De olyan van néha, h mondok vmit, h én ezt vagy azt tenném egy ilyen helyzetben, és amúgy a Buddha is vmi ilyesmit javasolt.

Egyszer összeszedtem, h mik azok a buddhista kifejezések, amikkel nagyon el lehet b*szni egy beszélgetést. Lásd ITT.

Semleges

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 205
    • Profil megtekintése
Re:A Dharma adománya
« Válasz #16 Dátum: 2010. Október 05. - 00:22:10 »
Egyszer összeszedtem, h mik azok a buddhista kifejezések, amikkel nagyon el lehet b*szni egy beszélgetést. Lásd ITT.
Ez nagyon jó :)

Amúgy ahogy említettem, túl nagy tapasztalatom nincs a témában, de így visszagondolva az én esetemben Astus módszere működött. Azaz ha a saját tapasztalataimról meséltem. Persze nem meditációs tapasztalatokról, hanem azok eredményéről. A kioktatás nagyon nem működik, azzal csak ellenségeket lehet szerezni. Teljesen mindegy, hogy te csak tanácsot akarsz adni, a másik fél kioktatásnak fogja venni.

A másik hasznos tevékenység még szerintem, ha okosan kérdezünk, bár ebben nincs nagy rutinom buddhizmust illetően. Esetleg ha vannak hasznos rávezető kérdéseitek, azt leírhatnátok.

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:A Dharma adománya
« Válasz #17 Dátum: 2010. Október 05. - 08:23:22 »
A másik hasznos tevékenység még szerintem, ha okosan kérdezünk, bár ebben nincs nagy rutinom buddhizmust illetően. Esetleg ha vannak hasznos rávezető kérdéseitek, azt leírhatnátok.

2 dolgot tudok mondani. Az egyik, h hasznos olyasmi kérdéseket feltenni, amik afelé vezetnek, h a másik mit is gondol valójában és hogyan érzi magát pontosan (ilyenkor kiderülhet pl., h ami elsőre úgy tűnt, h hatalmas düh a balf*sz főnökkel szemben, az valójában egy magánéleti kudarc miatt érzett szomorúság és/vagy önvád). A másik, h kérdezni is nyitottan érdemes, nem igen-nem kérdéseket, hanem amik teret adnak a válasznak, és nagyon figyelni arra, h ne legyen belőle kihallgatás, hanem maradjon az elfogadó légkör, ahol a másik megválaszthatja, h akar-e válaszolni. (Nekem úgy tűnik, h van az a fajta beszélgetés, amikor vki csak meg akar könnyebbülni, kicsit könnyíteni a saját terhén, és az egy másik fajta beszélgetés, későbbi fázis, amikor már tenni is akar, változtatni, és energiát fektetni abba, h megnézze kicsit közelebbről is a problémát.)

Kiegészítés: A legfontosabb talán az (de ez a belinkelt posztból is valószínűleg kiderült), h soha, de soha ne kérdőjelezd meg, h a másiknak joga van azt érezni, amit érez.
« Utoljára szerkesztve: 2010. Október 05. - 08:26:10 írta roni »

A Nikk

  • Vendég
Re:A Dharma adománya
« Válasz #18 Dátum: 2010. Október 05. - 09:22:35 »
Idézet
A legfontosabb talán az (de ez a belinkelt posztból is valószínűleg kiderült), h soha, de soha ne kérdőjelezd meg, h a másiknak joga van azt érezni, amit érez.

talán ide tartozik, amit az elején mondtam Astusnak, hogy ez embernek elsősorban saját érzelem és gondolatvilágát kellene kultiválnia (bár a másik ember viselkedésében vmi okból általában könnyebben vesszük észre a kijavítanivalókat).

Egyébként az egyik legelemibb és leghatékonyabb pedagógiai módszer az utánzáson alapszik. Ha tehát vki sikeresen alkalmazza a buddhista elveket saját magán, s ennek hasznosságát a környezetében levő személyek megfigyelik, akkor nagy eséllyel mepróbálják tudatosan/öntudatlanul ezeket a viselkedési mintákat beépíteni a saját életükbe is. (Vagy minimum elgondolkodnak a dolgokon.)

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:A Dharma adománya
« Válasz #19 Dátum: 2010. Október 05. - 10:10:55 »
A példamutatás jó, de szerintem az akkor működik, ha ismerősök körében vagy, s elég sokat ráadásul. Csak azért, mert szép csendben ülsz a vonaton, még senkinek sem fog eszébe jutni, hogy az bármiben különbözne attól, ahogy mindenki más is ül. Ha meg kisiklik a vonat, s továbbra is nyugodt tudsz maradni, nos, szintúgy nem tűnik fel senkinek, mert mindenki mást lefoglal a baleset. Ellenpéldának meg ott van, amit Eugen Herrigel ír "A zen-út" könyvben, hogy első személyes találkozása a zennel úgy volt, hogy egy japán filozófus kollégával ebédelt, földrengés volt, de a kolléga kicsit se ijedt meg, szemben másokkal és később megtudta, hogy zen buddhista. Hasonlóképp példamutatásra építenek zen kolostorokban. Csakhogy ott együtt is élnek, s tanulni törekszenek.

Amit itt gondoltam megvizsgálni, hogy mik lennének azok az aktív módok, ahogyan valaki a Dharmát tudja átadni, megismertetni másokkal. Nem feltétlenül úgy, hogy kiállunk a térre hangszórókkal, s szútrákat recitálunk, bár ez sem lenne új ötlet - lásd Huineng találkozását a Dharmával, ahogy hallott egy szerzetest, aki a Gyémánt szútrát recitálta.

Jelenleg a buddhizmus terjedése Magyarországon elsősorban a Dalai Láma és a tibetiek történetének köszönhető legfőképpen, másodsorban a még mindig élő érdeklődés a keleti tanok iránt. Ez egy szerencsés esemény, de minimális alapot ad a buddhizmus jelenlétének. A minap beszélgettem egy barátommal arról, hogy a kolostorok hiánya és a Dharma-központok anyagi szűkössége mutatja leginkább, mennyire gyenge lábakon áll nyugaton a buddhizmus (Magyarországon ugyanúgy, mint Amerikában). Pedig, Ajahn Brahm szavaival élve, egy szerzetes olcsóbb, mint kutyát tartani. Szerintem ahhoz, hogy ez a helyzet változzon, az kell, hogy legyenek buddhisták, akik ezt, mint vallást követik, s nem úgy, mint hobbi filozófiát. Ehhez pedig az kell, hogy az emberek megismerkedjenek vele, s közösségek jöjjenek létre - nem egy misztikus keleti tanító miatt, hanem magáért a Dharmáért.

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:A Dharma adománya
« Válasz #20 Dátum: 2010. Október 05. - 10:48:23 »
OK, akkor, ha jól értem, kb. ott tartunk, h sem a buddhizmusról beszélni példamutatás nélkül nem hatékony, mert ellenérzéseket vált ki, sem jó példát mutatni a buddhista tanok propagálása nélkül nem hatékony, mert akkor az emberek nem tudják, h éppen a BuddhaDharma szerint készülnek változtatni az életükön. Azért én még mindig az utóbbit tartanám kisebb gondnak. De lehet, h csak nem bírom kellően átérezni a buddhista tanítóságot.  ::)

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:A Dharma adománya
« Válasz #21 Dátum: 2010. Október 05. - 11:13:41 »
Ahogy mondod. Ha valaki felvállalja azt egy társaságban, hogy ő buddhista, akkor értelemszerűen az ő viselkedéséből vonnak le következtetéseket, hogy milyen egy buddhista. Itt számít a példamutatás, amiben az előírások sokat segítenek. S akkor itt lehet értékelni azt, amit a Buddha a folyamba lépettről mond, amit nevezhetünk a buddhista hit első fokának is. Ezt gyakorlatilag lefedi az, ha valaki komolyan menedéket vett, s kerüli a tíz helytelen cselekedetet. De lehet a bódhiszattvaság felől is közelíteni, hogy valaki kifejlesztette magában a bódhicsittát, ami az együttérzés és bölcsesség művelése. Azonban ezzel már az ideális tanító definíciója felé közeledünk.

S akkor itt két irányt lehet nézni. Egyrészt az, hogy miként lehet valaki világiként tanító, másrészt azt, hogy még ha valakinek nincsenek is igazán meg a megfelelő tulajdonságai, miként tehet azért, hogy megismertesse a Dharmát másokkal. Az utóbbi esetben a kézenfekvő megoldásnak az tűnik számomra, hogy miközben az illető bizonyos jó tulajdonságokat tud felmutatni (legyen bármily csekély is az), be tudja tölteni a közvetítő szerepét, hogy másokat el tud irányítani bizonyos tanításokhoz, illetve egy közösségbe. S akkor ehhez illik az első változat, a tanítóság, akik mint közösségi vezetők jelennek meg. A tanítók létrejövéséhez pedig szükség van képzésre, ami által valaki be tudja azt a szerepet tölteni. Így a másik kérdéskör ennek a képzésnek a milyenségét érinti, kezdve azzal, hogy mi várható el egy világi közösség tanítójától.

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:A Dharma adománya
« Válasz #22 Dátum: 2010. Október 05. - 12:45:25 »
A tanító képzés kapcsán, minthogy épp kaptam egy ilyen reklámot (lásd csatolt állomány), indulásnak itt van pár iskola programja.

A Tan Kapuja Buddhista Főiskola három éves BA képzésének mintatanterve.

Kiválogatva a vonatkozó buddhista tárgyak, amik kötelezőek (2009-es, aikidó szakirány):

buddhizmus történet és kultúra 1-6 (india, dél-kelet ázsia, tibet, belső ázsia, kína, japán és korea
buddhista szentirat-ismeret 1-4 (páli kánon, páli kánon, mahájána szútrák, mahájána szútrák)
buddhista filozófia (ea és szem) 1-5 (szutta és vinaja, abhidhamma, ismeretelmélet, madhjamaka, jógácsára)
buddhista meditáció 1-6 (szatipatthána, ánápánaszati, ?, ?, ?, ?)
mai magyarországi buddhizmus
buddhista etika napjainkban
a buddhizmus eszmetörténete (ea és szem)

A Körösi Csoma Sándor Magyar Egyetem, mint ami régebben buddhista egyetemként futott, jelenleg a buddhizmussal kapcsolatban az Egészségfilozófiai szakon nyújt némi tudást a következő címekkel: Buddha és Jézus, Buddhista alaptanítások és gyakorlatok, Buddhista etika és filozófia, Ind filozófia és India gyógykultúrája, Kínai filozófia és Kína ősi gyógyító praxisa, Tibet orvoslása és bölcselete

Mint az látható, magyar viszonylatokban a csatolmányban található Göncöl Szabadegyetem és a KCSSME egyaránt ráfekszik a magyar hagyomány és az ezotéria tanaira, amihez mellékesen teszi hozzá a buddhizmust. Ezt a kettőt gyakorlatilag figyelmen kívül is lehet hagyni, mint irreleváns iskolákat. A TKBF átfogó bevezető ismereteket ad a buddhizmusról, de magának az oktatásnak, az anyag felépítésének a formája a mélyebb, de mégis általános ismereteket adja, amivel ténylegesen nem készít fel valakit arra, hogy a buddhizmusról, mint vallásról tanítson, s erre nem is törekszik.

Eddig a magyarországi helyzet. S akkor itt merül fel, hogy vajon mennyire szükséges az, hogy egy magyar buddhista tanító ismerjen idegen nyelveket. A jelenlegi helyzet szerint elengedhetetlen, mert magyarul nem lehet hozzájutni megfelelő mennyiségű és minőségű ismeretekhez. Ezen persze lehet változtatni, bár az biztosnak látszik, hogy tíz év alatt sem közelítenék meg a magyar nyelvű fordítások azt, amit jelenleg angolul, németül, franciául, vagy más nagyobb nyelven el lehet érni. Ettől függetlenül azonban úgy vélem, ha egy képzés átadja mindazokat az ismereteket, melyekre a gyakorláshoz szükség van, akkor az elegendő a vallási élet megalapozásához világi szinten.

Itt összegyűjtöttem pár olyan honlapot, amik az adott irányzaton belül (tehát nem akadémiai-tudományos képzés) kívánnak ismereteket nyújtani, elsősorban olyanoknak, akik tanítani akarnak. A legrövidebb képzés ezek közt 2 éves, a leghosszabb 12 éves.

IBS-Austria Curriculum - az Institute for Buddhist Studies, Taego iskola, alap programja
IBS Core Curriculum - az Institute of Buddhist Studies, Dzsódó Sin iskola, képzése
Teacher Training Program - a New Kadampa Tradition képzése
Dharma Training Course for Mitras - a Triratna Buddhist Community, régebben FWBO, képzési anyaga
Dharma Teacher Training - a Zen Kvan Um iskola képzési követelményei
Dharma Training Program - Buddhist Association of United States (irányzatfüggetlen, átfogó)

A Nikk

  • Vendég
Re:A Dharma adománya
« Válasz #23 Dátum: 2010. Október 05. - 13:29:36 »
ahá, szóval a lent felsorolt képzések lennének (ahogy mondád) a hobbi-filozófia  szintjén űzött buddhizmus alternatívái? Így már értem, mire akartál kilyukadni. Nem rossz. Asszem, hogy az ember egy ilyen iskolát elvégezzen, ahhoz nem akármilyen anyagi háttér kell. És ez még távolról sem minden. Mindenesetre köszönöm az infót.

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:A Dharma adománya
« Válasz #24 Dátum: 2010. Október 05. - 13:42:22 »
Nikk!

Ezeket csak példaként hoztam, mint képzési programok, mint tananyag, hogy ott miket tartanak fontosnak ahhoz, hogy valaki rendes tanító legyen. Ezek egyike sem szerzetesi képzés, amik ennél jóval többet tartalmaznak, s természetesen megkövetelik a szerzetesi életformát is. Az anyagi háttér sem feltétlenül döntő, mert például a Triratna közösség anyaga teljes egészében fent van a neten. Ráadásul ezek mindegyike olyan programot nyújt - kivéve a Dzsódó Sin képzés - ahol az angol nyelv ismerete teljesen elegendő, míg ezzel szemben a szerzetesi képzések megkövetelik a páli/kínai/tibeti kánon olvasását, továbbá az adott modern nyelv ismeretét is.

Ezzel kapcsolatban az én tervem az, hogy összeállítani egy magyar nyelvű képzést, amit mindenki jól tud hasznosítani. A kérdés az, hogy tartalmilag ez mit jelentene.

A Nikk

  • Vendég
Re:A Dharma adománya
« Válasz #25 Dátum: 2010. Október 05. - 13:49:49 »
Idézet
Ezzel kapcsolatban az én tervem az, hogy összeállítani egy magyar nyelvű képzést, amit mindenki jól tud hasznosítani.

hajrá! :)