Szerző Téma: Zen Women  (Megtekintve 4143 alkalommal)

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Zen Women
« Dátum: 2010. November 05. - 18:55:07 »

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Zen Women
« Válasz #1 Dátum: 2010. November 08. - 13:25:36 »
Érdemes figyelni a gondolkodásmódra:

"Yet we can't ignore that all the great religious traditions (Buddhism included) were created in feudalistic contexts, in which women were oppressed, gays and lesbians vilified and injustice of all sorts supported. These things have to be changed. Religion has to be updated drastically in order to be preserved, and it seems to me that the issue of full inclusion of women is pivotal in this process."

Arra meg kíváncsi lennék, hogy kikből is áll az a női zen vonal.

Vonatkozó tanulmány: Eminent nuns - women Chan masters of seventeenth-century China by Beata Grant

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Zen Women
« Válasz #2 Dátum: 2010. November 08. - 14:51:24 »
Igen, ezért is linkeltem be.

A blogon van linkelve a kb. 50 Tang-kori sztori, amikre hivatkozik. A vonal tagjait (sorrendben) nem találtam meg, de lehet, h vmelyik könyvben/dharmabeszédben benne van.

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Zen Women
« Válasz #3 Dátum: 2010. November 08. - 15:04:50 »
Egy személyes kedvenc (Japán, 19. sz.): Otagaki Rengetsu (angolul).

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Zen Women
« Válasz #4 Dátum: 2010. November 08. - 15:44:12 »
Érdekes. Pont a tang-kori történetek azok, amiknek általában semmi köze ahhoz, hogy mi történt akkor, hanem csak később írták meg. Ugyanez a helyzet a többi, abban a korban játszódó zen történettel is. Ebből pedig csak az derül ki így, hogy az egyik idealizált történelemre ráhúznak egy másikat. Korrekt mítoszgyártás. A számos egyéb félreértésről nem is beszélve, mint hogy mennyiben és hogyan létezett zen Kínában. Sokkal jobb képet lehetne szerezni, ha mondjuk általában az apácák történelmét kutatnák, főleg hogy mai napig vannak bőven kínai apácák. De itt nem kutatókról van szó, csak nyugati zenesekről, akik szeretnék látni a saját gondolataikat egy képzelt világban.

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Zen Women
« Válasz #5 Dátum: 2010. November 08. - 16:06:06 »
Ebből nekem felvetődik, hogy meggondolandó, mennyire új dolog is az a zen, amit itt nyugaton, főképp persze Amerikában csinálnak, kezdve azzal a koránt sem elhanyagolható ténnyel, hogy mind civilek, világiak, akik nem egy buddhista környezetben élnek, s nem olvasnak egy kanonikus nyelven sem. Innentől az, hogy mennyit adnak át a buddhizmusból, igencsak kérdésessé válik.

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Zen Women
« Válasz #6 Dátum: 2010. November 08. - 16:15:11 »
Persze, és akkor az is kérdés, h ez a hozzáállás mennyire köszönhető már D.T. Suzukinak, ill. h ennek a hatalmas léptékű átalakításnak milyen előnyei és hátrányai vannak (én nem csak hátrányt látok).

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Zen Women
« Válasz #7 Dátum: 2010. November 08. - 20:16:57 »
Nem hátrányokban és előnyökben gondolom el, de persze jó úgy is nézni. Előny, hogy van egy átalakulás, ami helyivé teszi, amitől emészthetőbbé válik. Nagy hátránya az, hogy hiányzik a teljessége, hogy nem kerek a dolog, hanem nagyon rámegy a meditációra, miközben a súlyosabb dolgokat, mint a szerzetesség és a kanonikus szövegek szinte elő sem kerülnek. Ebből aztán jön a szakadék, hogy vannak a "gyakorlók" és vannak a "tudósok", s ezekből egyik sem feltétlenül tartja magát buddhistának.

A nőkre visszatérve, a buddhista szövegekben található egyes állítások és utalások nagyon nem népszerűek. Ma beleolvasgattam a Gyógyító Buddha szútrájába, ahol az ő nyolcadik fogadalma a következő:

"I vow that in the future, when I attain perfect enlightenment, if there are women who are extremely disgusted with the numerous feminine afflictions, and wish to abandon their female form, upon hearing my name, they will be reborn as men endowed with noble features, and eventually realize unsurpassed enlightenment."

S akkor ehhez érdemes ismerni, mik is azok a női bajok. Öt dolog, amik csak a nőket sújtják, a férfiakat nem: 1. elválni a családtól és a férfihoz költözni, 2. menstruáció, 3. terhesség, 4. szülés, 5. szolgálni a férfit. (SN 37.3) És akkor erre mondta Norman Fischer, hogy a buddhizmus feudális társadalmakban fejlődött ki, ahol elnyomták a nőket és a melegeket (mintha lett volna bármilyen ilyen fogalma a homoszexualitásnak). De ha megnézzük, ez az öt pont, ami a nőket sújtja, nem igazán más ma sem.

Ahelyett, hogy történelmi kifogásokat keresnének az ilyen tanításokra, amik a nőket rossz színben tüntetik fel, inkább gondolhatnák át abból a szempontból, hogy milyen életvitel az, ami a Dharma gyakorlásának kedvező. S akkor látjuk, hogy egyaránt léteztek világi nők és férfiak is, akik a vallást előre helyezték, ahogy léteztek szerzetesek és apácák is, akik megszabadultak - nem csak a Buddha korában, hanem utána is.

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Zen Women
« Válasz #8 Dátum: 2010. November 08. - 20:27:38 »
Gondolom, a pozitív példákról szólnak a történetek (legalábbis Grace Schireson könyvében igen) . (OFF Ezek szerint van már otthon neted. :))

pureland

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 22
    • Profil megtekintése
Re:Zen Women
« Válasz #9 Dátum: 2010. November 26. - 05:24:19 »
A női bajok és hátrányok nem jelentenek Gyógyító Buddha részéről valamiféle hátrányos megkülönböztetést a nők felé. Egyrészt vannak korok amikor a nőknek rosszabb a soruk, ami lehet egy kiindulópont nők részéről hogy férfiként szülessenek. Továbbá más belső alkatuk van a férfi és női születésnek. Ha egy nő mindent megtanult előző születéseiben ami a nők erőssége, akkor szintén lehet ez egy alap a másik nemben való születéshez. Olyan is előfordulhat hogy mivel a nőknek nehezebb a ragaszkodásukat teljes mértékben felszámolniuk, lehet ez is egy alap a másik nemben születéshez. A nők és férfiak fogalmi gondolkodása és érzései is pont fordítottan beállítottak. A férfiak gondolkodása nyitott és befogadó természetű, a nőké kiáradó és átadó természetű (inspiráló). A férfiak érzelmei kiáradóak és aktívak, míg a nők érzelmei befogadóak (ezért vágynak a nők több szerelemre a férfiaktól.) Így pl férfiként mélyebb együttérzést könnyebb megvalósítani mint nőként, ami szintén lehet egy ok a nem váltására. (A menstruáció e tekintetben egy felszínesebb részlet, nem igazán ad valódi okot a másik nemben megszületésre.)

Abban nyilván lehet bízni hogy Gyógyító Buddha nem nézi le semmiben sem a nőket. A nők például az intuitív bölcsesség tapasztalatát könnyebben meg tudják tartani mint a férfiak. Mert alapból intuitívabbak. Praktikus és gyakorlatias okai vannak ha egy nő a másik nemben szeretne születni. A teljes megvilágosodás úgy is túl van mindkét nemen. Nincs végső értelme ragaszkodni egyik nemhez sem.

Astus

  • Adminisztrátor
  • Arhat
  • *****
  • Hozzászólások: 737
    • Profil megtekintése
    • Lelketlen Béka
Re:Zen Women
« Válasz #10 Dátum: 2010. November 26. - 13:56:58 »
pureland!

Már bocs, de honnan ez a beosztás, hogy milyen egy férfi és milyen egy nő?