Szerző Téma: Meditációs alapok  (Megtekintve 49273 alkalommal)

Semleges

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 205
    • Profil megtekintése
Re:Meditációs alapok
« Válasz #30 Dátum: 2010. November 22. - 15:31:50 »
plumbeus: El is mentem. Nagyon jó útmutatásokat kaptam. Azért tanácsolom.

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Meditációs alapok
« Válasz #31 Dátum: 2010. November 23. - 08:48:12 »

Beginner

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 18
    • Profil megtekintése
Re:Meditációs alapok
« Válasz #32 Dátum: 2010. November 23. - 08:50:14 »
Ahogy javasoltátok, és ahogy éreztem is - elmentem tegnap este egy szanghába. jól tettem. pompás volt! sokat lendített rajtam, és nagyon jól éreztem magam tőle. a közös meditáció is lényegesen jobb volt, mint egyedül. a cimkézést folytatom továbbra is persze, mert hasznos, segít, és bár néha ugyanúgy elkalandozom mellette, azért majd csak javul ez is is idővel. a központban is azt hallottam egyébként a tanítás alatt, hogy semmi baj az elkalandozással, csak ne itéljem meg, ne tegyek elé semmilyen előjelet (úgy mint +-), csak hagyjam hadd menjen útjára, de közben cimkézni lehet persze. ami nekem nagyon bejön azt hiszem, hogy az orrom hegyénél áramló levegőre összpontosítva figyeljem a légzésem. igaz, még csak 3-4 lélegzetvétel az, amit elkalandozás nélkül meg tudok tenni, de állítólag az igazán profik is kb.21 lélegzetvételt tudnak így. pontosabban aki ennyit tud, az már profi - így értem. :)
egyelőre nekem még a maximális csend válik be, de azért majd később megpróbálnám valami halvány zenei aláfestéssel. most még az is elvonná a figyelmem szerintem.

üdv. B.



roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Meditációs alapok
« Válasz #33 Dátum: 2010. November 23. - 09:00:20 »
Klafa!

A buddhisták nem szoktak zenére meditálni, abba az irányba ne menj (ne, ne! :) ), ha hagyományos(abb) módszereket akarsz követni.

Az elkalandozás nem gond, ha tudatosítod, h "ez egy múltra vonatkozó gondolat" pl., már vissza is tértél a jelenbe. Az én mesterem szerint a "jó" szint 48 teljes légzés megfigyelésénél kezdődik (szóval, nem úgy, h gépiesen elmondod a 48 számot a légzés ritmusára), de azért hajrá!
« Utoljára szerkesztve: 2010. November 23. - 09:10:59 írta roni »

Semleges

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 205
    • Profil megtekintése
Re:Meditációs alapok
« Válasz #34 Dátum: 2010. November 23. - 09:01:08 »
Roni:

Ez nagyon jó, köszi :)

Annyit tennék hozzá, hogy elengedést az általam olvasott vipasszaná anyagokban nem találtam, így ilyet nem is csinálok.

Ismerek elengedéses technikákat, de azok egészen másképp működnek.

Vipasszanában a dolgok a címkézéstől és a szemléléstől, vizsgálattól tűnnek el. Valahogy olyan megélni, hogy minél részletesebben, áthatóbban megismersz valamit, annál inkább eltűnik, elmúlik. Mintha a puszta nézéstől tűnnének el.

Elengedéses módszereket régebben próbáltam (pl. Release Technic), de ezek nagyon felületes, kezdetleges technikák a vipasszanához képest. Az elengedéssel az a gond, hogy csak elengeded a dolgot, miközben fennmarad és később újra meg is jelenhet. Ez nem vezet a mulandóság belátásához, inkább éppen az ellenkezőjét láttatja szerintem. Az elengedés csak egy probléma pillanatnyi tüneti kezelésére való, igaz csinálni jóval könnyebb, mint a vipasszanát.

Vipasszana nekem azért tetszik nagyon, mert a gyakorlása közben valóban elmúlik a szenvedésünk. És nagyon kemény szenvedéseink tudnak így elmúlni. Ez generálja a belátásokat, azzal együtt, hogy ténylegesen csökkenti a szenvedést.

Beginner

  • Érdeklődő
  • *
  • Hozzászólások: 18
    • Profil megtekintése
Re:Meditációs alapok
« Válasz #35 Dátum: 2010. November 23. - 09:21:58 »
RONI, SEMLEGES!

ezek nagyon jó gondolatok, köszi szépen!!!!!!!

B.

Semleges

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 205
    • Profil megtekintése
Re:Meditációs alapok
« Válasz #36 Dátum: 2010. November 23. - 11:46:14 »
a holmi elméletet rizsának nevezi

Ezt már egy ideje ismétled, azért emeltem ki. Gondolom onnan jön, hogy szerintem a meditáció ELKEZDÉSÉHEZ bőven elegendő az általam linkelt bevezető. Ennél több a KEZDÉSHEZ felesleges. Nem a Buddha tanításait értékelem le. A meditáció elkezdése után az embernek annyi felismerése lesz, hogy mindenképp elkezdi érdekelni a Buddha tanítása is. Több emberrel is beszéltem erről és ez az eddigi ismereteim szerint általános tapasztalat. Úgy tűnik, sok millió emberből ezzel a módszerrel lett buddhista.

A másik dolog, hogy kezdőként az embernek sok téveszméje van még, nem tud mindent azonnal. Ha ezért hülyeségeket ír valaki, akkor nem megsértődni kell, meg kritizálni és hülyének nézni, hanem valahogy segíteni, hogy rájöjjön a dologra.

Persze a te módszereddel is rájön, ha épp nem menekül innen hanyatt-homlok azzal az elképzeléssel, hogy a buddhisták beképzelt, magukat übermensh-nek képzelő barmok. Sajnos találkoztam már ilyen véleménnyel, azért írom le.

Tudod, Buddha tanított olyasmit is, hogy együttérzés.
« Utoljára szerkesztve: 2010. November 23. - 11:48:18 írta Semleges »

kiroru

  • Srótápanna
  • **
  • Hozzászólások: 112
    • Profil megtekintése
Re:Meditációs alapok
« Válasz #37 Dátum: 2010. November 23. - 15:44:45 »
Egyszerűen nem értem. Nyílegyenes szokott lenni meditáció közben a gerincem. De van hogy gyakran úgy megfájdul a hátam 5 - 10 perc után, hogy egyre elviselhetetlenebbé válik és kénytelen vagyok abbahagyni a meditálást. De ilyen nem mindig van. Vajon mitől lehet? Veletek nem fordul elő olykor?  ???  (Egyeltalán nem rossz a tartásom meditáció közben, legalábbis én úgy vettem észre.)

hajovonta

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 285
    • Profil megtekintése
    • hajovonta weboldal
Re:Meditációs alapok
« Válasz #38 Dátum: 2010. November 23. - 15:55:29 »
Egyszerűen nem értem. Nyílegyenes szokott lenni meditáció közben a gerincem. De van hogy gyakran úgy megfájdul a hátam 5 - 10 perc után, hogy egyre elviselhetetlenebbé válik és kénytelen vagyok abbahagyni a meditálást. De ilyen nem mindig van. Vajon mitől lehet? Veletek nem fordul elő olykor?  ???  (Egyeltalán nem rossz a tartásom meditáció közben, legalábbis én úgy vettem észre.)

a meditáció nem arra szolgál, hogy kellemes élményeket generáljunk, hanem arra, hogy megfigyeljük, mi zajlik az elménkben és a testünkben. szóval a fájdalom teljesen normális dolog, ez is egy olyasmi, amit meg kell figyelni. :-)

(gyakorlatiasabb tanács: próbáld kicsit ellazítani a hátizmokat, leereszteni a vállat, kicsit billenteni a törzset, hogy enyhüljön...)
"Hogyan tanítanak meg valakit arra, hogy halkan olvasson magában? Honnan tudjuk, hogy képes rá? Honnan tudja ő maga, hogy azt teszi, amit követelnek tőle?"
(Ludwig Wittgenstein)

A veszekedés nem vita.

Semleges

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 205
    • Profil megtekintése
Re:Meditációs alapok
« Válasz #39 Dátum: 2010. November 23. - 16:04:02 »
Egyszerűen nem értem. Nyílegyenes szokott lenni meditáció közben a gerincem. De van hogy gyakran úgy megfájdul a hátam 5 - 10 perc után, hogy egyre elviselhetetlenebbé válik és kénytelen vagyok abbahagyni a meditálást. De ilyen nem mindig van. Vajon mitől lehet? Veletek nem fordul elő olykor?  ???  (Egyeltalán nem rossz a tartásom meditáció közben, legalábbis én úgy vettem észre.)

Jól haladsz :)
Ha kitartó vagy, el fog múlni, de folytatnod kell és címkézni, megfigyelni a fájdalmat illetve a megjelenő érzelmeket, gondolatokat, stb.

Nem árt egyébként nyújtó torna- vagy jógagyakorlatokat csinálni naponta, de nem ezzel van összefüggésben a dolog.

Semleges

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 205
    • Profil megtekintése
Re:Meditációs alapok
« Válasz #40 Dátum: 2010. November 23. - 20:29:15 »
Ahogy javasoltátok, és ahogy éreztem is - elmentem tegnap este egy szanghába.

Nagyon jó, amiket leírtál. Ugyanígy tettem én is nemrég, azért mertem javasolni :)

egyelőre nekem még a maximális csend válik be, de azért majd később megpróbálnám valami halvány zenei aláfestéssel. most még az is elvonná a figyelmem szerintem.

Zenéről én sem tudok, hogy kéne. Van olyan kolostor, ahol különböző fém tárgyakkal "kolompolnak". Azoknak a rezgésére állítólag erősebben lehet koncentrálni, de engem is inkább zavarnak ezek a hangok.

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Meditációs alapok
« Válasz #41 Dátum: 2010. November 23. - 22:13:23 »
Elengedéses módszereket régebben próbáltam (pl. Release Technic), de ezek nagyon felületes, kezdetleges technikák a vipasszanához képest.

Az elengedéssel nem valamilyen módszerre gondoltam, hanem nagyon konkrétan egy-egy érzet, gondolat elengedésére. Pusztán annyira, h miután felcímkézted (vagy észrevetted, h az történik éppen), elengeded -- nem kapaszkodsz bele, nem gondolod tovább, nem fűzöl hozzá fejben megjegyzéseket.

Semleges

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 205
    • Profil megtekintése
Re:Meditációs alapok
« Válasz #42 Dátum: 2010. November 23. - 23:56:08 »
Roni:

Értem, amit mondasz, de tényleg nem kell elengedni. Az elengedés egy mentális trükk szerintem, hogy gyorsan megszabadulj tőle.
Az átható, értékelésmentes nézéstől, szemléléstől viszont végleg elmúlik.

A többivel egyetértek, de ez az elengedés tényleg nincs megemlítve az általam ismert anyagokban.

Persze ez csak egy vélemény, de nekem az elengedés nem hozott tartós eredményeket és semmilyen belátást sem, csak a leírás alapján gyakorolt vipasszaná.

roni

  • Adminisztrátor
  • Bódhiszattva
  • *****
  • Hozzászólások: 917
    • Profil megtekintése
    • BuddhaPest
Re:Meditációs alapok
« Válasz #43 Dátum: 2010. November 24. - 07:43:38 »
Aha, még mindig nem értem, te mit hívsz 'elengedés'-nek. Én azt, h nem ragaszkodsz az adott tapasztaláshoz (testérzethez vagy tudattartamhoz), nem akarod megtartani a figyelmed előterében, hanem hagyod, h mindig jöjjön a következő dolog, aztán a következő, aztán a következő.

Semleges

  • Szakridágámi
  • **
  • Hozzászólások: 205
    • Profil megtekintése
Re:Meditációs alapok
« Válasz #44 Dátum: 2010. November 24. - 09:35:32 »
Elengedés alatt azt értem, hogy hagyod elmenni. Persze gondolatban. Ez viszont szerintem feltételezi azt az értékelést, hogy eddig ragaszkodtál hozzá és azt is, hogy csak elmegy, tehát megmarad, nem megszűnik.